Nå er kunstnerne ferdige!

Hele 86 fargeglade malerier på vegger og i tak, og fristende lekeområder rett utenfor døren; barne- og ungdomsklinikken på Kalnes er nå helt fornyet.

Publisert 25.09.2019
Ledere og kunstnere i bufféområdet
24. september feiret barne- og ungdomsklinikken at avdelingen er ferdig utsmykket. F.v. Klinikksjef Eirin Paulsen, Hanne Bringager, Eva Malmstrøm og avdelingssjef Harald Hurum. Foto: Arne Glomdal

​- Dette hadde aldri vært mulig uten alle gavene vi er så heldige å få. Tusen takk til alle som hjelper oss å skape gode rammer rundt sykehusbesøket for barna og ungdommene, sier klinikksjef Eirin Paulsen.

Fanger oppmerksomheten

Å få ei lita jente eller gutt til å ligge stille mens legene gjør en grundig ultralydundersøkelse av hjertet, er ikke lett. Men når de små kan feste blikket på detaljrike, barnevennlige malerier i taket, blir det enklere.

- Det er så viktig å skape en god stund for de som er på sykehuset. Maleriene våre gir rom for en tankereise, og til å bruke fantasien, sier Hanne Bringager, som sammen med Eva Malmstrøm står for utsmykningen av avdelingen.

Bringager kjenner sykehusmiljøet godt etter å ha jobbet som spesialsykepleier for barn på Ullevål sykehus i 15 år. Det var der Bringagers figurer vokste fram, for å uttrykke håp, trøst, felleskap, nærhet og glede.
- Vi ønsker at bildene skal inspirere og vekke følelser, og at de skal kommunisere både med barn, ungdom og voksne, sier hun.
- Ja, og bildene skal gjenspeile livet, både inne i sykehuset og utenfor, sier Malmstrøm.

En unik helhet

De to kunstnerne har arbeidet sammen i ti år, og de maler alle maleriene i felleskap. Malmstrøm begynner med å fargesette maleriet, så kommer Bringager med figurene. Sammen skaper de en historie.

- Dette har vært en fantastisk oppgave, og siden oppdraget var å utsmykke hele avdelingen, har vi fått mulighet til å skape en unik helhet, sier Malmstrøm.

Mest stålplater

De hvite veggene i fellesarealene er nå fylt med milde, fargeglade malerier. Maleriene er malt på lerret og stålplater, samt relieffer i trefiner.

- Siden vi er i et sykehus har vi valgt å bruke stålplater på de fleste maleriene, som enkelt kan rengjøres, sier Malmstrøm.

God stemning

Barne- og ungdomsklinikken mottar en rekke gaver fra både privatpersoner, firmaer og ulike organisasjoner. Og flere av de gavmilde giverne møtte opp til markeringen av at avdelingen er ferdig utsmykket.

- Gavene gir oss muligheter vi ellers ikke ville hatt, og vi har spart for å kunne gjøre det litt hyggeligere for pasientene. Miljøet rundt oss har stor betydning, og det er aller viktigst for barna som er på sykehuset i lange perioder, eller som må komme hit ofte. I tillegg til kunsten har vi laget et lekeområde ute, som vi håper både barna som er innlagt og søsken og venner som er på besøk, kan ha glede av, sier klinikksjefen.

Takmaleri

Takmaleriene fascinerer store og små. Foto: Arne Glomdal

Maleri

Godt å vite at man ikke er alene.

Ina Kristin Hanssen

Seksjonsleder Ina Kristin Hanssen håper barna vil ha stor glede av det nye uteområdet.

Eva Malmstrøm og Hanne Bringager

- Dette har vært en fantastisk oppgave og en utrolig reise, sier kunstnerduoen. Foto: Arne Glomdal

Overrekkelse av sjekk

Østfold Truckers treff hadde med seg en sjekk på hele 75 000 kroner til markeringen.

Tekst til bilde

Små tekster følger flere av bildene

Maleri

Idrettsdag på sykehuset, heter dette maleriet.