Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Nå kan flere pasienter følges opp hjemmefra

Revmatologisk avdeling i Sykehuset Østfold har nå startet med digital hjemmeoppfølging av sine pasienter.

Anne-Grete Melkerud
Publisert 17.06.2024
Sist oppdatert 23.09.2024
En mann og en kvinne i et rom med en datamaskin
F.v. Renate Roos og Hege Othilie Fredriksen ser at den digitale løsningen er en fordel for både pasienter og medarbeidere.

​Ved hjelp av skjemaer, meldinger og behandlingsinformasjon i appen Nimble, får pasientene på revmatologisk avdeling oppfølging på sykehus når de har behov for det.

- Vi ser allerede at dette er en fordel for både pasienter og oss som jobber her. Pasientene kan sende oss meldinger med spørsmål og informasjon om hvordan de har det. Det betyr både færre telefoner og at pasienter kan få slippe å komme så ofte til kontroll, sier fagutviklingssykepleier Renate Roos.

Allerede i 2019 startet Sykehuset Østfold utvikling og testing av en digital løsning for trygg og god hjemmeoppfølging av pasienter sammen med Diffia AS og Sykehuspartner. Løsningen, Nimble Homewards, er utviklet som del av innovasjonpartnerskapsprosjektet "Nyskapende pasientforløp". Gode erfaringer med løsningen i kreftavdelingen som var pilotavdelingen, gjorde at Sykehuset Østfold besluttet å anskaffe løsningen i 2021.

God kanal for kommunikasjon

Løsningen gir mulighet for at helsepersonell og pasienter kan sende meldinger med tekst og bilde. Pasienter kan også rapportere om smerter og om de har hevelser i ledd. Pasienter som har tatt i bruk appen i revmatologisk avdeling så langt, har i hovedsak behov for svar på spørsmål.

- Det er spesielt pasienter som nylig har fått en diagnose, som er usikre. Ofte kan vi berolige dem med at smertene de kjenner, er helt normale. Har de startet med medisiner, kan de ha behov for å stille spørsmål for eksempel om bivirkninger. Men appen kan også brukes av pasienter for å be om fornyet resept, og vi kan bruke den til å minne pasienter på timeavtaler og at de må huske å ta blodprøve før de kommer til time, sier Roos.

Stort antall pasienter

Behandling av revmatisme har utviklet seg mye de siste tiårene. Biologiske medisiner gjør at mange pasienter klarer å være i jobb og har en mye bedre hverdag. Mens pasienter tidligere ofte var innlagt i flere dager for å få behandling, er de i dag kun dagpasienter i sykehuset i Moss.

Avdelingen har omtrent 11 000 konsultasjoner i løpet av ett år, og mange av pasientene er kronikere som har fått behandling i mange år.

Ved at pasienter kan bruke den digitale løsningen, blir det færre telefoner til avdelingen. Pasientene fyller ut skjemaer hvor de beskriver om de har smerter, eventuelle bivirkninger og om de tar medisinene.

- Hvis det viser seg at pasienten ikke har behov for time ut fra informasjonen vi får, kan en del pasienter slippe å komme til sykehuset så ofte. Det betyr også at det kan bli kortere ventetid for pasienter som trenger å komme til sykehuset, sier seksjonsleder Hege Othilie Fredriksen.

Revmatologisk avdeling

Revmatologisk avdeling ligger i Sykehuset Østfold Moss. De fleste pasientene i avdelingen har akutte og kroniske leddsykdommer som urinsyregikt, leddgikt og systemiske bindevevssykdommer. Avdelingen er også spesialavdeling for rygglidelser som for eksempel isjias og benskjørhet (osteoporose), og har høy kompetanse på leddundersøkelser med ultralyd og avansert utstyr for diagnostikk av benskjørhet.