Ny parkeringsløsning ved Sykehuset Østfold

Den viktigste endringen skjer på Kalnes og i Moss. Fra 1. september får vi skiltgjenkjenning på parkeringsplassene både for besøkende og medarbeidere her. – Dette vil gjøre parkeringen enklere, og det blir slutt på parkeringsbøter, sier eiendomsforvalter Trond Karlstad.

Publisert 29.08.2022
Trond Karlstad
Eiendomsforvalter Trond Karlstad ved Sykehuset Østfold Kalnes.

1. september er det oppstart av ny driftsavtale for parkeringsanlegg ved Sykehuset Østfold, som omfatter totalt fire lokasjoner. De største endringene skjer på Kalnes og i Moss, som nå får skiltgjenkjenning.

Med skiltgjenkjenning vil alle som skal parkere utenfor sykehuset på Kalnes og i Moss, automatisk bli registrert når de kjører inn på parkeringen, og de blir registrert ut når de kjører fra sykehuset igjen.

- Vi vet at parkering kan være en stressfaktor for pasienter og besøkende som kommer til sykehuset. Nå trenger de ikke lenger følge med på om parkeringen går ut hvis de blir lenger på sykehuset enn planlagt, sier Karlstad.

Flere betalingsmuligheter
Det nye parkeringssystemet leveres av APCOA . For å kunne bruke løsningen med automatisk betaling, må du laste ned appen APCOA FLOW. Det vil også fortsatt være mulig å betale på betalingsautomater før du forlater sykehuset eller du kan betale på nett innen 48 timer etter du forlater området. Dersom du ikke velger noen av disse løsningene, vil du få tilsendt faktura etter besøket mot et gebyr. ​Parkeringstakstene vil være som i dag.

Informasjon i sanntid
- Det har også blitt satt opp store skjermer som vil gi den som kjører inn informasjon i sanntid. Du vil blant annet få informasjon om hvor det er ledige plasser og få bekreftet at du er registrert når du kjører inn og at parkeringen er avsluttet når du kjører ut, sier Karlstad.

For besøkende med spesielle parkeringsbehov, vil det fortsatt være egne løsninger.

Det er kun på Kalnes og i Moss det innføres skiltgjenkjenning. På sykehusets øvrige lokasjoner i driftsavtalen, ved Sarpsborgklinikken og Haldenklinikken, må du selv registrere parkeringstiden i APCOA-appen eller betale på en automat.