Ny spesialitet i Sykehuset Østfold

- Tidlig rehabilitering er vesentlig for å få pasienter på beina igjen etter en skade eller sykdom, sier overlege Steinar Søreide. Han er en av spesialistene i fysikalsk medisin og rehabilitering i Sykehuset Østfold.

Publisert 03.09.2018
Gry Guleng Berger, Jelena Simic og Steinar Søreide
Fra venstre Gry Regine Guleng Berger, lege i spesialisering, overlege Jelena Simic og overlege Steinar Søreide.

​En spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering er en lege som har spesialisert seg på sykdommer, skader og funksjonssvikt i skjelett og muskler, samt opptrening etter ulike sykdommer og skader. Spesialisten undersøker og behandler pasienter som har, eller står i fare for å få, langvarig funksjonsnedsettelse.

I Sykehuset Østfold er det i dag to spesialister og en lege i spesialisering innenfor fagområdet fysikalsk medisin og rehabilitering.

De tre legene har bred erfaring fra blant annet revmatologisk avdeling, Sunnas sykehus og fra Jeløy Kurbad. I Sykehuset Østfold er de en del av avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering, som fram til 2017 var fysioterapiavdelingen. I tillegg til legene består avdelingen av 40 fysioterapeuter, 4 ergoterapeuter, 1 sosionom og 2 rehabiliteringskoordinatorer.

- Dette er en avdeling hvor det tverrfaglige samarbeidet står høyt. Vi jobber også tett med andre avdelinger i sykehuset, sier overlege Jelena Simic.

Lokalisert i Moss

Spesialistene i fysikalsk medisin og rehabilitering har arbeidssted i Sykehuset Østfold Moss, men de utreder og behandler også pasienter som er innlagt på Kalnes.

Foreløpig er det ortopedisk avdeling som oftest henvender seg til spesialistene i avdelingen. Legene er også fast inne i ryggpoliklinikken og skulderpoliklinikken i sykehuset.

- Vi ønsker et tettere samarbeid med flere avdelinger som kan ha nytte av vår kompetanse, sier Simic.

Bruker ultralyd

Det er et bredt spekter av pasienter som blir henvist til legene i avdelingen.  Noen har vært utsatt for alvorlige ulykker, andre har diffuse smerter i hofter, skuldre og knær på grunn av slitasje.

- Vårt viktigste arbeidsredskap er ultralydapparatet. Dette brukes ofte, både for å stille korrekte diagnoser og ved ultralydveiledet behandling, sier Søreide.

Når diagnosen er satt og funksjonsnivået kartlagt, samarbeider de ulike yrkesgruppene i avdelingen tett om individuell tilpasset opptrening og tilpasning av hjelpemidler.

- Vår mål er å bedre pasientens funksjon. Da er det viktig at vi kommer tidlig inn slik at vi kan sette inn de riktige tiltakene, sier Søreide.