Nytt kull med helsefagarbeidere som trainee

Det andre kullet med trainee i helsefagarbeid i Sykehuset Østfold er nå i gang.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 18.09.2019
Sist oppdatert 19.08.2021
En gruppe mennesker som poserer for et bilde foran en bygning
Fra v. seksjonsleder Merete M. Jansen, Marie Holst Halstvedt, Ida B. Ultvedt, Monica Johnsen, Jeanette Åsum, Kim F. Nielsen, konsulent Nina Manov i bemanningsavdelingen, Sorian Mizdin, Louise Alexandersson og Emilie C. Tangevold.

​I fjor høst startet det aller første kullet med trainee i helsefagarbeid opp på Kalnes, og denne uka startet åtte nye medarbeidere opp som trainee i Sykehuset Østfold. Denne uka er det introduksjonsuke, og neste uke starter opplæring på avdelingene.

- De skal på ulike avdelinger både i kirurgi og medisin, opplyser seksjonsleder Merete Magnussen Jansen.

Sykehuset Østfold var i fjor først i Helse Sør-Øst med å tilby traineeprogram for helsefagarbeidere, og deltakerne får god opplæring og oppfølging. Traineeprogrammet bygger på de samme prinsippene som sykepleiere, og organiseres i bemanningsavdelingen.

Marie Holst Halstvedt (20) er en av de nye helsefagarbeiderne som startet opp denne uka. Hun gikk opp til fagprøve i juni, og gikk rett inn i traineeprogrammet.

- Det er spennende. Jeg tror det blir kjempebra, sier Halstvedt som allerede har flere års erfaring fra sykehuset. Siste halvåret på videregående fikk hun praksisplass på infeksjon, og hun har også vært på affektiv lidelse, døgnområde 8 karkirurgi og nevrologi i læreperioden.

- Jeg håper jeg har et lite forsprang ved at jeg er kjent på flere avdelinger. Men det er likevel helt nye fagområder med mye nytt å lære, og det blir fint å lære nye oppgaver som blodprøvetaking og innsetting av venekateter. Det var mye jeg ikke kunne utføre som lærling, men som helsefagarbeider håper jeg å kunne bidra til å avlaste sykepleierne litt, samtidig som vi får pasientkontakten, sier Halstvedt.