Nytt kull med sykepleiere i traineeprogram

25 nye sykepleiere har denne uken startet opp som trainee i Sykehuset Østfold.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 19.06.2019
Sist oppdatert 11.06.2021
En gruppe mennesker iført hvite skjorter

​Bemanningsavdelingen er ansvarlig for det toårige traineeprogrammet rettet mot nyutdannede sykepleiere, for å gi dem bred erfaring fra sykehuset på Kalnes. De siste dagene har 25 sykepleiere gjennomført introduksjonskurs i Sykehuset Østfold, og fra 18. juni var de klare til å ta fatt på arbeidsoppgavene.

Enkelte har jobbet litt, men de fleste kommer rett fra skolebenken.

Tre døgnområder

- Vi jobber hele tiden med å markedsføre traineeprogrammet som en fin måte å komme inn i sykehuset, og er mye rundt på besøk til høyskoler, messer også videre, forteller avdelingssjef Fiona Skjennem.

Se også: Fast jobb frister studentene

Traineeprogrammet gjennomføres i samarbeid med døgnområdene i sykehuset, og i løpet av to år skal samtlige sykepleiere som ansettes i fast full stilling, innom tre døgnområder i somatikken. Det første året jobber de to steder, og det andre året skal de innom ytterligere ett døgnområde.

Hele veien følges sykepleierne i opplæringsprogrammet tett, med faglig støtte, skulder til skulder veiledning, egne undervisningsdager og oppfølgingssamtaler.

Gode tilbakemeldinger

- Det vi ser og er fornøyde med når traineene har fullført programmet, er at de gjerne blir i sykehuset. For mange er traineeprogrammet en fin måte å finne ut hva de ønsker å jobbe med i sykehuset, noen hopper av underveis og blir på det stedet de jobber. Men da har vi uansett rekruttert dyktige sykepleiere, sier seksjonsleder Gøril Lødding Myrhaugen.

Bemanningsavdelingen får også mange svært gode tilbakemeldinger på sykepleiere i traineeprogrammet.
- De er fremoverlente, interessert i faget, og lederne er veldig fornøyde med dem. De får veldig mye skryt, sier Myrhaugen, som nå gleder seg over at et nytt kull er i gang.