Nytt kull med trainee i helsefagarbeid

Siden 2018 har Sykehuset Østfold tilbudt traineeprogram til helsefagarbeidere. Nå er enda et nytt kull med nye trainee på plass, og de har vært gjennom obligatorisk introduksjonsuke.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 28.09.2022
Sist oppdatert 24.11.2022
En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Fra v. Andreas Gaupe, Anne E. Johannessen, Marthe J. Wilhelmsen, Victoria Bergby, Thea S. Olsen, Sandra Emanuelson, Jemimah Simensen, Ann Kristin Sælid (fagutv.rådgiver), Marko Javanovic og Michelle J. Johansen. Foran seksjonsleder Susanne Kupke.

I 2018 var Sykehuset Østfold først i Helse Sør-Øst med å tilby traineeprogram for helsefagarbeidere, og har siden tatt inn nytt kull hvert år. Programmet bygger på de samme prinsippene som sykepleiere, og organiseres i bemanningsavdelingen.

Sist uke gjennomgikk helsefagarbeiderne obligatorisk introduksjonsuke, som er en kombinasjon av teori og praksis. DIPS-kurs, Imatis, Gat, ProAct, HHLR, taushetsplikt og desentralisert blodprøvetaking er noe av temaene traineene gjennomgikk. Nå er allerede traineene i gang med praksis og opplæring i avdeling, og skal innom to døgnområder det første året samt et nytt døgnområde det andre året.

Sykehuset Østfold har også traineeprogram for sykepleiere og vernepleiere.​