Oppdatert: E-post med vedlegg holdes igjen

Organisasjoner og virksomheter i Europa er utsatt for et nytt dataangrep. Som et tiltak for å forebygge angrep, blir all e-post med vedlegg som sendes til sykehuset, satt på vent (i karantene).

Publisert 28.06.2017
Sist oppdatert 29.06.2017

​Sykehuspartner er i beredskap i forbindelse med det nye løsepengeviruset som har spredd seg i Europa. Det betyr blant annet at alle eksterne e-poster med filvedlegg som sendes til sykehuset holdes igjen.

E-post med vedlegg som sendes mellom helseforetakene i Helse Sør-Øst, blir ikke stanset.

Ingen er foreløpig rammet av dataangrepet i Helse Sør-Øst, og Sykehuspartner vurderer situasjonen som under kontroll.

Tiltakene vurderes fortløpende.

------------------------------------

Oppdatering 29. juni:

E-post med vedlegg sendes nå til mottaker

For å forebygge dataangrep satte Sykehuspartner eksterne e-poster med vedlegg som ble sendt til sykehuset, på vent (i karantene). Sperren er nå opphevet, og e-postene sendes til mottaker.

Sykehuspartner har i løpet av det siste døgnet ikke funnet noen tegn på at Helse Sør-Øst er påvirket, og situasjonen er under kontroll.

Beredskapen i Sykehuspartner i forbindelse med det nye løsepengeviruset vil fortsette, men de letter på enkelte av tiltakene.