Oppfriskning av fødestuene

Alle fødestuene på Kalnes har fått en oppfriskning med farger og mer pynt. - Omgivelsene har mye å si for de som skal føde, og det er veldig hyggelig å få det mer hjemmekoselig, mener jordmødrene Sandra Åkenes-Carlsen og Stine Anette Sæther.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 26.04.2019
Sist oppdatert 19.04.2021
Et par kvinner i hvite labfrakker står ved siden av en pasient
Flere av fødestuene er også malt slik som her, med en vegg i en dus blåtone. Jordmødrene Stine Anette Sæther og Sandra Åkenes-Carlsen.

​Fødeavdelingen i Sykehuset Østfold har det siste året gjennomgått en oppfriskning.

Den ene fødestuen har dobbeltseng, og har i tillegg både fått koselig pynt, planter og en vegg malt i lavendeltoner.

Oppfriskning av fødestuene på Kalnes

- Det ble satt fokus på det da vi flyttet inn på Kalnes. Vi har sakte men sikkert fått frisket opp her, sier Sandra Åkenes-Carlsen. Nå har åtte fødestuer fått farge. Fra å ha helt hvite vegger, er det nylig malt en kontrastvegg i alle fødestuene. Fargene er valgt med omhu, i dus blå, lavendel og grønn.

- Skaper god energi

- Vi fokuserer på friske, sterke mennesker, og vi trenger å få noe positivt. Noe å sette øynene på. Vi tenker vi vet hva som kan fremme en god fødselsopplevelse, og der har omgivelsene mye å si, sier Sæther. I fjor mottok sykehuset 18 øyeblikksbilder i gave fra fødselsfotograf Eva Rose, som i dag er hengt opp på føde- og barsel. Noen er også plassert i fødestuene.

Velkommen står det skrevet på tavlen på veggen, og i fødestuene tilbys dempet belysning, muligheter til å høre på musikk, dusj og badekar. I tillegg er det både bilder, saccosekk, sittegrupper og grønnplanter på rommene.
- Vi blir litt mer stolte av arbeidsplassen vår nå. Det er både motiverende, og skaper veldig god energi for de som føder, mener Åkenes-Carlsen.

Samtlige fødestuer er utstyrt med avansert teknisk utstyr til å overvåke mor og barn som tas i bruk dersom det blir nødvendig, men forholdene er lagt til rette for at de aller fleste av fødslene skjer på naturlig måte.

Livets tre

I korridorene har det også kommet opp mer pynt, både nytt og noe som var med fra Fredrikstad. Medarbeiderne på fødeavdelingene er ekstra stolte av livets tre, som kom på plass og ble tatt i bruk for fullt nå i 2019. Treet har tolv store greiner for hver måned, som i løpet av året skal vokse seg til et fyldig tre. For hvert barn som blir født, kan foreldrene selv få være med på å henge på et symbol på treet. Et gult løvblad for jente, grønt for gutt, rødt for setefødsel, bær for flerlinger, og en sommerfugl ved stille fødsel.

- Det er en av jordmødrene våre som lot seg inspirere av et liknende tre hun så på en annen fødeavdeling, og hun sørget for at vi fikk våre egne trær her på Kalnes. Mange foreldre synes det er veldig fint å sette på blader selv, forteller Sæther.

Livets tre

To "livets tre" er hengt opp i fødeavdelingene på Kalnes, og her kan foreldrene selv henge på et symbol for sitt barn.