Øver på utfordrende situasjoner

I to uker gjennomfører prehospital avdeling kurs hvor lærlinger og ambulansemedarbeidere får opplæring og trening i håndtering av forskjellige ulykker og akutte hendelser.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 09.05.2018
En person som ligger på en rød bil
Kurset gir deltakerne mulighet til å prøve seg i noen av de mest utfordrende situasjoner de kan oppleve i jobben som ambulansemedarbeider.

​I to uker gjennomfører prehospital avdeling i Sykehuset Østfold kurs hvor lærlinger og ambulansemedarbeidere får opplæring og trening i håndtering av forskjellige ulykker og akutte hendelser.

- Det er noen år siden sist det ble gjennomført et fullverdig kurs over to uker, sier paramedic/anestesisykepleier Morten Fredrik Bakkerud som jobber som fagutviklingskonsulent i prehospital avdeling. 20 deltakere, hovedsakelig førsteårs lærlinger, men også flere andreårs lærlinger og fremtidig vikar, er med på det ambulanseoperative kurset som startet sist uke.

Det meste av undervisningen foregår ved brannstasjonen i Moss.

- Det har vært både teori og praksis, med fokus på leder ambulanse og samband, sier Bakkerud.

I samarbeid med brannvesenet ble det sist uke gjennomført øvelser med blant annet bil i vann, ulykke med truck, røykutvikling i bolig, truende pasient og tømmerulykke. Kursdeltakerne har øvd på tilbakemeldinger, sambandkommunikasjon, hurtigfrigjøring av fastklemte og brannslukking. Deltakerne har også fått trening i egen sikkerhet, skarpe oppdrag og opptreden ved mistenkelig dødsfall, i samarbeid med krimteknikere fra politiet i Østfold.
- Nytteverdien av denne type opplæring og trening er stor. Det gir deltakerne muligheter til å prøve seg i noen av de mest utfordrende situasjoner de kan stå overfor i jobben som ambulansemedarbeider, sier avdelingssjef Merete Storli Tveit i prehospital avdeling.

Denne uka er det en rekke nye øvelser deltakerne skal gjennom, blant annet ledelse ved storulykke, redning i bratt og ulendt terreng og dykkerulykke. Fredag avsluttes kurset med fullskalaøvelse, evaluering og en teoretisk eksamen for kursdeltakerne.

Ambulanseoperativt kurs

Teoriundervisning under ambulanseoperativt kurs

Ambulanseoperativt kurs ved brannstasjonen i Moss

Ambulanseoperativt kurs