På to hjul mot Paris

Syklistene i Team Rynkeby Østfold besøkte Kalnes i formiddag, og tre av Sykehuset Østfolds egne medarbeidere er med på turen mot Paris.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 27.06.2019
Sist oppdatert 11.06.2021
En gruppe syklister sykler nedover en gate
Fiona Skjennem og Anita Alme var først inn fra Halden mot stopp foran Sykehuset Østfold Kalnes, før ferden gikk videre til Oslo.

​- Jeg forventer en knalltur på setet, nye venner, glede, latter og selvfølgelig penger i kassa til barnekreftforeningen, sier Fiona Skjennem. Avdelingssjefen fra bemanningsavdelingen syklet først inn foran sykehusinngangen sammen med kollega Anita Alme torsdag formiddag.

Sistnevnte som jobber som sekretær i føde-barsel på Kalnes, var med for første gang i fjor. I år er det Skjennem som prøver seg for første gang.

Paramedic Thomas Hagen, sekretær Anita Alme og avdelingssjef Fiona Skjennem er med i Team Rynkeby Østfold på ferden mot Paris.

- Jeg deltar for å støtte en god sak samtidig som jeg har hatt gleden av å trent i et år sammen med en fantastisk positiv gjeng. Men jeg er forberedt på støle lår og sår rompe fra cirka dag 4, og håper på sol og medvind hele veien til Paris, sier Skjennem, som allerede har sendt inn søknad for 2020.

2100 syklister

Team Rynkeby er et nordisk veldedighetssykkellag som hvert år sykler til Paris for å samle inn penger til barn med alvorlig sykdom.

I dag består Team Rynkeby - God Morgon av 2100 mosjonssyklister og 500 hjelpere fordelt på 54 lokale lag fra henholdsvis Danmark, Sverige, Finland, Norge, Færøyene, Island og Tyskland. Deltakerne velges ut blant tusenvis av søkere. I løpet av et år skal deltakerne både bli i stand til å sykle de mer enn 1.200 km til Paris – og forplikter seg til å gjøre en innsats for å samle inn penger til barn med alvorlig sykdom.

I fjor ble resultatet til Team Rynkeby 91,7 millioner kroner som ble donert til organisasjoner som hjelper barn med kritiske sykdommer, og 9,8 millioner kroner gikk til Barnekreftforeningen.

Opplevelse for livet

Gjøre noe godt for andre
Gjøre noe godt for sammen med andre
Gjøre noe godt for seg selv.

Anita Alme forklarer kjapt hvorfor hun er med.
- Først og fremst er det saken vi sykler for, barnekreftforeningen, og vi har jobbet hardt både med å få inn sponsorer og jobbe dugnader i høst/vinter og vår. Trening og sykling kommer i tillegg. I år er vi jo en del nye folk, og noen som har vært med flere år på rad. Da sier det sitt om at det er en flott opplevelse å være med i Team Rynkeby, mener Alme. Hun gleder seg masse.
- I fjor var en topp tur med flotte sykkelopplevelser og flotte folk å sykle med. Jeg kunne ikke la sjansen gå fra meg igjen, og håper jo i år på nok en flott tur, godt vær og masse moro og noe slit, sier hun.

Sykehuset Østfolds paramedic Thomas Hagen var med for aller første gang i fjor.

- Det ga mersmak, sier paramedic Thomas Hagen som kjører motorsykkel og inngår i serviceteamet. Det kom godt med i fjor, da en av syklistene veltet underveis.
- Det gikk bra, og syklisten var på veien igjen dagen etterpå, sier Hagen. Han gleder seg til mange dager på veien.
- Det blir en opplevelse for livet. Vi ser steder man normalt ikke ser ved å kjøre nedover, sier Hagen.

Team Rynkeby Østfold

Du kan følge hele turen til Team Rynkeby Østfold live på team-rynkeby.com/LIVE2019