På vei inn i ny bølge

Antall koronapasienter har gått kraftig opp de siste dagene. – Vi oppfordrer besøkende og pasienter med luftveissymptomer til å bruke munnbind når de er i sykehuset, sier smittevernoverlege Astri Lervik Larsen.

Publisert 08.11.2023
En bygning med glassvinduer
Sykehuset Østfold Kalnes

De siste dagene har det vært mer enn 20 pasienter innlagt som har testet positivt på covid-19. Det er foreløpig ikke holdepunkt for at virusvariantene som sirkulerer nå gir mer alvorlig sykdom enn tidligere.

- De aller fleste er pasienter som er innlagt på sykehus av en annen grunn, men som i tillegg har en luftveisinfeksjon. Alle pasienter med luftveissymptomer blir fortsatt testet når de er innlagt, sier Lervik Larsen.

I sykehuset har vi ikke lenger en egen smittevernprosedyre for pasienter med covid-19. Nå hører covid-19 inn i samme prosedyre som andre luftveisinfeksjoner. Men det betyr fortsatt at det er strenge smittevernrutiner. Pasienter med mistenkt/bekreftet luftveisinfeksjon skal som hovedregel isoleres ved innleggelse, og helsepersonell må bruke munnbind og øyebeskyttelse/visir i nærkontakt med pasienter.

- Nå er det covid-19 av luftveisinfeksjonene som øker i sykehuset. Foreløpig har vi hatt få pasienter med influensa og RS-virus. Men vi vet jo at vi nærmer oss en høysesong for disse virusene også, sier hun.

For å unngå økt smitte i sykehuset, oppfordres besøkende og pasienter med luftveissymptomer å bruke munnbind. De er tilgjengelige ved inngangen til sykehuset på Kalnes og i Moss.
- Vi oppfordrer også personer som er i en risikogruppe å ta vaksine både mot covid-19 og influensa, sier hun.