Passer på syklistene

Når syklistene i Team Rynkeby Østfold tråkker videre mot Paris etter en rast på Kalnes i dag, har de følge av seksjonslederen for ambulanse i Halden, Ole Jørgen Petterøe, på motorsykkel. Med seg har han medisinsk utstyr for å kunne håndtere både sykkelvelt og hjertestans.

Publisert 07.07.2017
Ole Jørgen Petterøe
Ole Jørgen Petterøe skal tilbringe mange timer på motorsykkelen den neste uka.
Hjertestarter, bandasjer, nakkekrage, infusjonsutstyr, småspjelker. Det er utrolig hva man kan få med seg på en 800 kubikk Honda motorsykkel.

- I fjor renset jeg bare 3-4 skrubbsår. Jeg håper det går like bra i år, sier Petterøe, som er utdannet sykepleier og ambulansearbeider.

Det er andre gang han bruker en ferieuke på å følge syklistene fra Halden til Paris. I år består lag 37, som er østfoldlaget i Team Rynkeby, av 27 syklister. Men allerede i morgen blir sykkelgruppen større. Da møtes de fem lagene som sykler fra Norge, utenfor Rikshospitalet i Oslo. Så tråkker de i samlet følge mot den franske hovedstaden.

Team Rynkeby er et nordisk veldedighetssykkellag som hvert år sykler til Paris for å samle inn penger til kreftsyke barn og deres familier. Barnekreftforeningen, som er en av foreningene som får støtte av Team Rynkeby, rigget til en stand utenfor hovedinngangen på Kalnes på formiddagen i dag. Med servering av frukt, boller, brus og saft til syklistene og alle andre som møtte opp, musikk og underholdning av Thoris Supergutt, ble det en livlig formiddag utenfor sykehuset.

Her kan du finne mer informasjon om Team Rynkeby

Team Rynkeby utenfor sykehuset

En god rast på Kalnes før Team Rynkeby tråkker videre mot Paris.

Thoris Supergutt

Thoris Supergutt skapte liv og røre utenfor sykehuset i dag.