Podkast om feltsykepleie

Intensivsykepleier Birgitte Gundersen som har jobbet i Sykehuset Østfold siden 1986, har også mange års erfaring som sykepleier for Røde Kors. Hør hva hun forteller fra sine opplevelser som feltsykepleier i områder med krise og katastrofer i den nyeste podkast-episoden av "Folk og fag".

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 03.12.2021
Sist oppdatert 23.03.2022
Birgitte Gundersen
Birgitte Gundersen er intensivsykepleier på overvåkningen i Sykehuset Østfold, og har lang og bred erfaring som feltsykepleier for Røde Kors. Foto: Røde Kors.

Birgitte Gundersens sterke fortellinger ble spilt inn som en livepodkast under samling for fagutviklingsrådgivere i sykehuset tidligere i høst.

​​Se også: En ekte Florence Nightingale

- Vi lever i et overflodssamfunn, og jeg er ikke så glad for det, medgir Gundersen som tidlig opplevde at hun hadde et ønske om å hjelpe andre mennesker. Hun startet som sykepleier, og videreutdannet seg til intensivsykepleier. I 2000 ble hun delegat for Røde Kors, og har vært ute på mange oppdrag i både naturkatastrofer og menneskeskapte katastrofer. Det aller første oppdraget var i Bam i Iran, og videre har hun vært kalt ut og bidratt blant annet på oppdrag i Indonesia etter tsunamien, Sør Sudan, Nepal, Sierra Leone, Pakistan og Kashmir.

Birgitte Gundersen

Birgiitte Gundersen. Foto: Røde Kors

I denne episoden gir hun et innblikk i reiser til Iran og Indonesia. Podkasten ligger tilgjengelig på Spotify og Apple podcasts, og du kan også lese mer og høre podkastene på sykehusets nettside.

"Folk og fag" startet opp i høst, og podkastredaksjonen er et samarbeid mellom fag- og kompetanseavdelingen og kommunikasjonsavdelingen i Sykehuset Østfold.

Målet er å by på innhold som er spennende, interessant og lærerrikt for både egne medarbeidere og befolkningen.