Populær og nyttig app

Sykehuset Østfold har utviklet og laget «Veileder i akuttpsykiatri» og denne har nå gått fra perm til en mobil app.  – Vi er strålende fornøyd med over 2000 nedlastinger siden lanseringen i februar, sier prosjektleder Gunhild Dalen.

Mads Opsahl, Sykehuset Østfold
Publisert 14.10.2016
Sist oppdatert 07.11.2016
En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Fra venstre Ingunn Olsen, Gunhild Dalen (prosjektleder), Andreas Skaug Hansen, Enrico Callegari, Guro Bræin-Kjellvik, Ole Jørgen Hommeren, Solvor Queseth og Knut-Erik Hymer (bak).

​Veileder i akuttpsykiatri (VAP) ble utviklet av psykiatrisk avdeling ved Sykehuset Østfold i perioden 2011-2013 og den var først tilgjengelig som en papirutgave. VAP er skrevet av leger for leger og den gir en kort oversikt over de fleste tilstandene leger i psykiatrisk sykehus møter.
- VAP blir lastet ned og brukt over hele landet. Prosjektet har hatt flere aktører og samarbeidspartnere og nå er også en faggruppe fra Ahus, med Norges største akuttpsykiatriske avdeling, med i prosjektet, sier prosjektleder Gunhild Dalen.

Grafisk brukergrensesnitt, tekst, applikasjon, chat eller tekstmelding

Både Ahus (akuttpsykiatrisk avdeling og fagbiblioteket) og Diakonhjemmet sykehus (Senter for psykofarmakologi) er inne som samarbeidspartnere for å øke kvaliteten av VAP. Selve appen er utviklet av Falch AS.

Innovasjon

Utviklingen av appen var et av seks innovasjonsprosjekter som fikk 500.000,- i støtte fra Helse Sør-Øst under tildelingen av innovasjonsmidler for 2016.

- Dette prosjektet viser at vårt målrettede arbeid med å sette innovasjon på agendaen gir resultater. Appen vil bidra til å øke kompetansen om akuttpsykiatriske tilstander, som igjen vil bedre sikkerheten og kvaliteten i pasientbehandlingen. Antall nedlastninger viser at det er et tydelig behov for den, sier innovasjonssjef Ingunn Olsen i Sykehuset Østfold.

VAP er tilgjengelig som applikasjon på smarttelefoner og nettbrett (iOS, Android og Windows). Det vil komme årlige oppdateringer og appen er gratis.