Sjekk deg!

Timene er nå fullbooket. I forbindelse med den årlige #sjekkdeg-kampanjen inviterer kvinneklinikken i Sykehuset Østfold til gratis celleprøve på kveldstid tirsdag 20. september og tirsdag 27. september. Du må bestille time i forkant.

Publisert 05.09.2022
Sist oppdatert 07.09.2022
Medarbeidere i kvinneklinikken Sykehuset Østfold
Medarbeidere i kvinneklinikken oppfordrer alle kvinner til å følge Livmorhalsprogrammet.

- Det er første gang vi har et slikt arrangement på Kalnes, og vi håper det er mange kvinner som vil ta imot tilbudet. Ved å ta livmorhalsprøve kan celleforandringer oppdages og behandles tidlig, sier Marie Sandli, overlege i gynekologi i kvinneklinikken.

I Norge får alle kvinner fra 25 til 69 år brev med påminnelse fra Kreftregisterets  Livmorhalsprogram når det er på tide å ta livmorhalsprøve. Kvinner mellom 25 og 33 år anbefales å ta celleprøve av livmorhalsen hvert tredje år. For kvinner mellom 34 og 69 år anbefales å ta prøve hvert femte år.

- Vi vet at det mange som ikke sjekker seg. Tilbudet hos oss er for de som ikke har fulgt livmorhalsprogrammet og tatt celleprøve hvert tredje eller hvert femte år, sier Sandli.

To tirsdagskvelder i september stiller helsepersonell opp i sykehuset på Kalnes fra klokken 16.00 til klokken 20.00. Kvinneklinikken kan ta imot omtrent 30 kvinner hver av kveldene.

- Hvis det blir stor pågang, vil vi vurdere om vi kan få til enda en kveld, sier overlegen.

Litt ubehagelig

Celleprøven tas med en liten plastbørste i livmorhalsen, og kan være litt ubehagelig. Man kan få en liten blødning etter prøven. Svaret kommer i løpet av 3-6 uker, og du får et brev med informasjon. Dersom prøven viser at du trenger videre oppfølging og behandling, vil legen henvise deg til det.

Dersom du har menstruasjon bør du vente med celleprøve til blødningen er over.

HPV-viruset

HPV-virus (Humant papillomavirus) står bak nesten alle tilfeller av celleforandringer. De fleste av seksuelt aktive smittes i løpet av de første årene etter seksuell debut.

- Som regel kvitter kroppen seg med viruset selv, men hos noen vedvarer infeksjonen over tid, og kan gi celleforandringer, sier Sandli.

I fjor fikk 345 norske kvinner påvist livmorhalskreft, og 79 av dem døde. Ved å ta livmorhalsprøve kan celleforandringer oppdages og behandles tidlig, og risikoen for livmorhalskreft reduseres.

Også om du er vaksinert

Norske jenter og gutter tilbys vaksine mot HPV-infeksjon i 7. klasse på skolen. Vaksinen reduserer risikoen for celleforandringer og kreft med over 90 prosent hos barn som vaksineres før seksuell debut. Livmorhalskreft utvikles langsomt, og full effekt av vaksinen vil vi ikke se før om noen år, når de vaksinerte kullene kommer i alderen da livmorhalskreft vanligvis oppstår. Voksne kan også få vaksine på resept, men må betale denne selv. Du kan spørre din fastlege eller gynekolog til råds om vaksinen.

- Selv om du er vaksinert bør du fortsatt ta celleprøve når du får brev fra Kreftregisteret, sier gynekologen.

Tilbud om gratis celleprøve

Sted: Sykehuset Østfold Kalnes

Dato: 20.9 og 27.9

Tid: Klokken 16.00-20.00 begge dager

Hvem: For alle kvinner mellom 25-69 år uten symptomer som ikke har tatt livmorhalsprøve på 3-5 år.

Timene er nå fullbooket.

Vi oppfordrer alle som ikke får time hos oss til å ta kontakt med fastlegen sin.

Vi gjør oppmerksom på at tilbudet ikke er en full gynekologisk undersøkelse, men en målrettet screening for målgruppen.