Skaper magiske øyeblikk

Når Berta Badehette dukker opp, med rød nese, blått hår og et stort smil, blir det litt mindre skummelt for de minste å være på sykehus.

Publisert 04.05.2017
Sykehusklovnen og liten pasient
Når Linda Porsmyr-Rønningen, alias Berta Badehette, dukker opp, blir det stas å være på sykehus. Thea Angelica Lundgaard har gledet seg til sykehusbesøket.

Hun dukker opp som en fargeglad overraskelse blant de hvitkledde medarbeiderne i barne- og ungdomsklinikken på Kalnes. På et blunk har hun fått det meste av oppmerksomheten, og trillende barnelatter høres i gangene.

Linda Porsmyr-Rønningen, alias Berta Badehette, er sykehusets nye klovn. Sammen med den heller ulenkelige lekehunden Teo, skaper hun gode øyeblikk for og med de yngste pasientene. Hun gir barna noe annet å tenke på.

- Hver dag jeg har på meg kostymet skapes magiske øyeblikk. Latter som triller, blinkende øyne. Det blir en helt annen stemning i rommet. Jeg gleder meg alltid til å komme hit, sier hun.

Stortrives i jobben

En dag i uka er sykehuset arbeidsplassen hennes. Resten av arbeidstiden tilbringer hun som pedagogisk leder i Haugeløkka barnehage.

- Jeg har vært litt klovn i barnehagen også, og da jobben som sykehusklovn ble lyst ut, var jeg ikke i tvil om jeg skulle søke. Jeg kan leke, tulle og tøyse. Samtidig må jeg jo trå litt varsomt. Barna som er på sykehus, er i en sårbar situasjon, sier hun.

Både små og store blir fascinerte av den livlige klovnen. Hun tryller fram ballongfigurer, er høyt og lavt, og er noen ganger litt rampete.

- Jeg var sammen med en familie her og stemningen var litt tung. Men den ble en helt annen etter at jeg fikk pappaen til å sette seg på en prompepute, sier hun og smiler.

Avleder barna

Medarbeiderne i barne- og ungdomsklinikken har god erfaring med å legge til rette for de små, men samtidig vet barna at de som går i hvitt, også er de som gjør litt vonde ting.

- Klovnen har en helt annen rolle. Hun kan

Ina Kristin Hanssen
avlede barna slik at undersøkelser går lettere, og hun gir barna som venter på operasjon og som faster, noe helt annet å tenke på. Vi er veldig glad for at vi har fått Berta Badehette hit. Det er en superflink klovn, sier seksjonsleder Ina Kristin Hanssen.

Ønsket i avdelingen er å ha en klovn til stede mer enn en dag i uka.
– Det betyr at vi kan glede enda flere barn. Vi ser jo at dette gjør en stor forskjell, sier seksjonslederen.

Klovnen Berta Badehette og blid pasient