Sommerhjelperen

Mens mange nå nyter late sommerdager, er andre i full sving. Med helt ferskt fagbrev i hånden lager kokk og sommervikar Susanne Pedersen i stand dagens middag i sykehuset på Kalnes. Om litt skal den serveres til mer enn 100 pasienter.

Publisert 23.07.2021
Susanne Pedersen
Kokk Susanne Pedersen (t.h) trives godt som sommervikar på Kalnes. Sammen med kokk Caroline Agnalt Mikkelsen klargjør hun middagen til mer enn 100 pasienter.

Fiskekaker, kokte poteter, gulrøtter og litervis med hvit saus. Gulrotmedaljonger til vegetarianerne. Det dufter liflig i avdelingskjøkkenet i 3. etasje i sykehusbygget.

- Jeg har alltid vært glad i å lage mat, så det var et helt naturlig valg å bli kokk, sier Susanne Pedersen mens hun rører i sauskjelen. I dag er kjelen bare halvfull, men så tar den også 85 liter!

Storproduksjon

Avdelingskjøkkenet i 3. etasje er ett av fire kjøkken på Kalnes. I disse sommerdagene er mer enn 500 pasienter innlagt i sykehuset, og for de fleste er måltidene dagens høydepunkt.

- Mat er både helse og en stor del av omsorgen. Og vi vet at riktig ernæring gjør at pasientene blir raskere friske. Jeg er veldig opptatt av at kokkene som jobber her har hjerte og stolthet for faget og legger sin sjel i det de serverer til våre pasienter, sier Sølvi Thøgersen, seksjonsleder kjøkken og Hjertet kafé Kalnes.

Spesialkost i alle varianter

Selv om Susanne Pedersen ikke møter pasientene hun lager mat til, ser hun dem ofte for seg. Særlig de som har behov for ulike former for spesialkost, og dem er det mange av i et sykehus hvor det ligger pasienter med en rekke ulike diagnoser.

Hele 30 til 35 prosent av måltidene som gjøres i stand, lages som spesialkost. Her er energi- og næringstett kost, laktosefri kost, fosfatfri kost, kolesterolsenkende kost, natrium/saltredusert kost, proteinrik kost, vegetar kost og fettredusert kost.

- Målet er at alle pasientene skal kunne få omtrent det samme til middag, men det er krevende å skape god smak når det er så mye vi må ta hensyn til, sier den nyutdannede kokken.

Sammen med kokk Caroline Agnalt Mikkelsen går hun gjennom alle ønsker og dietter som er lagt inn i det elektroniske pasientsystemet. Det er viktig at rett pasient får rett kost, og informasjonen må gjennomgås med buffevertene før de anretter til pasienten.
- Det vanskeligste er de pasientene som har behov for en kombinasjon av flere ulike typer spesialkost, sier hun.

Tilrettelagt kost

I sykehuset serveres varm lunsj og middag til alle, fra de yngste barna og friske barselkvinner, til alvorlig syke pasienter som ikke eier matlyst.
- Det er viktig at pasienter som ikke har matlyst, får tilbud om tilrettelagt kost. Vi gjør hva vi kan for å lage det de ønsker seg. Og heldigvis har vi dyktige kokker som lager maten fra bunnen av, sier Sølvi Thøgersen.

Aller helst ville hun gitt alle pasienter større valgmuligheter, men det er ikke plass til å oppbevare ingredienser til en rekke ulike matretter i sykehuset. Da sykehuset på Kalnes ble bygd, ble maten laget i Sykehuset i Vestfold, etter kok/kjøl-prinsippet, og fraktet til Østfold. Kokkenes oppgave på Kalnes var i hovedsak å sprette poser og varme opp den ferdige maten.

- I 2018 fikk vi endelig mulighet til å lage vår egen mat igjen. Det betyr masse for både arbeidsgleden og ikke minst yrkesstoltheten til kokkene våre. Og det er få som har så stor kompetanse om ernæring og viktigheten av riktig kost som kokkene våre, sier hun.

En egen signatur

I alt er det 23 faglærte kokker i de fire kjøkkenene som lager mat til pasientene i somatikk og psykisk helsevern. I tillegg er det fem faglærte kokker som lager maten som serveres i kaféen hvor kundene i hovedsak er medarbeidere og besøkende.

- Jeg drømmer fortsatt om et storkjøkken hvor vi kan samle all kompetansen og ha rikelig med plass til råvarer. Men jeg er imponert over hvordan kokkene løser oppgavene på få kvadratmetere. Og selv om vi har faste menyer vi følger, klarer de å sette sitt eget preg på rettene som sendes ut av kjøkkenet; sin egen signatur, sier hun.

Sølvi Thøgersen

Seksjonsleder Sølvi Thøgersen