Sprer fotballglede

Fotball engasjerer, både når spillere briljerer live og når de styres med spillkonsoll. Og når tippeligaklubben Sarpsborg 08 nå har fått en egen versjon av nytt fotballspill, er valget enkelt; et slikt spill skal pasientene på sykehuset få.

Anne-Grete Melkerud, Sykehuset Østfold
Publisert 17.10.2016
Sist oppdatert 07.11.2016
Et par menn poserer for et bilde på et stadion
Terje Evensen fikk æren av å motta gaven til sykehuset fra kaptein i Sarpsborg 08, Ole Heieren Hansen.

​Dagens hovedkamp: Sarpsborg 08 mot Dortmund. Laglederne sitter framoverlent i hver sin sofa. De er klare. Og der er kampen i gang! Begge lag går offensivt ut, pasningene sitter. Tempoet er høyt på tv-skjermen som henger på veggen.

De to laglederne som styrer hvert sitt lag med spillkonsoll, er en spiller fra Sarpsborg 08 og en pasient fra Sykehuset Østfold. I stedet for å komme til sykehuset med gaven, inviterte fotballklubben en pasient til klubbhuset. Etter endt kamp skal Sarpsborg 08-utgaven av FIFA 17 få bli med tilbake til sykehuset på Kalnes.

- Dette er en gave som kommer til å bli brukt. Dagene kan bli lange for pasienter som er innlagt, og TV-spill er populært, både blant pasienter og medarbeidere, sier Terje Evensen, fritidsleder i psykisk helsevern.

Det er stas å ha et fotballag i den høyeste divisjonen i nærheten, og pasienter og Roar Johansenmedarbeidere fra psykisk helsevern drar gjerne på kamp i Sarpsborg. Og nå kan de selv lede laget på TV-spillet mellom tippeligarundene.

- Det er hyggelig å kunne være med å glede andre. Samtidig er dette viktig for våre spillere. Vi har godt av å bli minnet på at ikke alle er så heldige som oss. At det er unge mennesker tett på oss som er i en helt annen situasjon, som ikke har det bra, sier Roar Johansen, markedssjef i Sarpsborg 08.

Det ble en knepen 2-1 seier til fotballspilleren Kristoffer Normann Hansen og Sarpsborg 08, da spillet ble testet ut.