Stensvold er sykehusets nye fagdirektør

Andreas Stensvold har takket ja til stillingen som fagdirektør i Sykehuset Østfold. Han har vært konstituert i stillingen siden januar i år og har nå fått stillingen på fast basis.

Ingrid Winsnes Trømborg
Publisert 26.09.2024
Andreas Stensvold
​Andreas Stensvold, tidligere sjef for kreftavdelingen, er tilsatt som ny fagdirektør i Sykehuset Østfold.

Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på denne oppgaven fordi jeg får jobbe med fag, pasientbehandling og medarbeidere.

I stillingen som fagdirektør får Stensvold jobbe både med de overordnede problemstillingene, og de mange små utfordringene som sykehuset står i. Han blir leder for Medisin og helsefag som består av kvalitets- og pasientsikkerhetsavdelingen, fag- og kompetanseavdelingen, forskningsavdelingen, avdeling for smittevern og prosjekt- og porteføljestyring.

- Det som appellerer til meg er mangfoldet i stillingen, her får jeg bruke hele meg. Jeg har vært genuint opptatt av forskning, kvalitetsarbeid, pasientbehandling og medarbeidere i hele min yrkeskarriere, og alt dette er viktige fokusområder i denne stillingen.

Andreas Stensvold

har vært avdelingssjef ved kreftavdelingen i Sykehuset Østfold siden den ble opprettet i 2014. Før han kom til vårt sykehus, var han seksjonsleder for uroonkologi ved Oslo Universitetssykehus. Stensvold har tidligere også jobbet som kreftlege ved Radiumhospitalet, og tok medisinsk doktorgrad i 2012.

Stensvold er nasjonalt kjent for sin tydelige stemme for pasientene i den offentlige helsedebatten. Han var en av pådriverne for å få på plass pakkeforløpene for kreftpasienter i 2014 og det samme for digital hjemmeoppfølging som mange pasienter er takknemlige brukere av i dag. Han har også ledet Norsk onkologisk forening i flere år.

Løfte fram alt som er bra

- En viktig oppgave i stillingen som fagdirektør vil være å bidra til å løfte fram alt det gode vi gjør i sykehuset, som all forskningen og utviklingen i pasientbehandlingen. Jeg ønsker at folka våre skal trives på jobb – for da vil Sykehuset Østfold skinne. Medarbeiderne er våre viktigste ambassadører; hvis medarbeiderne har det bra med kolleger og ledere, får givende arbeidsoppgaver og ikke minst får utvikle seg, vil det bety mye for SØs omdømme.

Kompetanseutvikling er også en av Stensvolds hjertesaker.

- Jeg gleder meg veldig til å få jobbe enda mer med utdanningen for leger i spesialisering og kompetanseløp for andre yrkesgrupper på sykehuset slik at vi kan være godt rustet til de store utfordringene som står foran oss. Å tilrettelegge for mye god forskning er også noe som inspirerer og engasjerer meg, sier Stensvold.

Vil savne kreftavdelingen

Valget mellom å fortsette som avdelingssjef for kreftavdelingen eller velge fagdirektørstillingen, var ikke enkelt, for kreftfaget og kreftpasientene står Stensvolds hjerte nært.

- Jeg er så heldig at jeg skal få ha noen pasienter fortsatt. Det er viktig fordi da klarer jeg å følge med i faget mitt – og jeg tror jeg blir en bedre leder ved av og til å «ha skoene på».

Han legger ikke skjul på at han kommer til å savne det gode arbeidsmiljøet som er på kreftavdelingen.

- Det er en fantastisk gjeng som jeg kommer til å savne veldig. Samtidig gleder jeg meg til å bli enda bedre kjent med lederne og alle medarbeiderne i medisin og helsefag og få lov til å utvikle alle fagområdene der sammen med dem.

Optimist av natur

I perioden som konstituert fagdirektør, har Stensvold jobbet tettere med administrasjon og ulike staber i sykehuset.

- Det har vært veldig lærerikt å se hvor god stab vi har på sykehuset, vi har mange dyktige fagfolk som gode støttespillere og tilretteleggere for at de som jobber nærmest pasientene, skal få gjort jobben sin. Jeg er stolt av alt det arbeidet som gjøres hver eneste dag i alle avdelinger.

Stensvold er av natur en optimist som ser muligheter fremfor problemer, men erkjenner at sykehuset har krevende tider foran seg.

- Det er ingen som helst tvil om at vi har store utfordringer i årene som kommer, men jeg er overbevist om at sammen skal vi løse dem. Vi må bare ta små steg av gangen og aldri miste oppdrag og mål av syne. Vi skal drive god pasientbehandling, aktiv forskning, strukturert og god utdanning av helsepersonell og opplæring for pasienter og pårørende som hjelper dem til å leve gode liv. Kan det bli mer verdifullt enn det?

Andreas Stensvold og Helge Stene-Johansen

En sterk pådriver

Administrerende direktør Helge Stene-Johansen er veldig glad for at Andreas Stensvold har takket ja til stillingen som fagdirektør, ikke minst fordi han er godt kjent i sykehuset, har bred klinisk erfaring og bred forskningserfaring.

- Han har vært konstituert i stillingen siden januar i år og blant flere gode søkere fikk Stensvold tilbudet om stillingen.  Han har siden han ble ansatt i sykehuset som avdelingssjef for kreftavdelingen bygget opp avdelingen til en faglig sterk og godt drevet avdeling.  Andreas Stensvold sitter i flere regionale og nasjonale råd og utvalg innen kreftområdet og er en god ambassadør for Sykehuset Østfold. Han har et stort engasjement for fag, pasienter, pårørende og medarbeidere og vil være en god pådriver for utvikling av vårt sykehus, sier Stene-Johansen.