Stor interesse for nasjonalt kurs i fotkirurgi

Leger og kirurger fra ulike kanter av landet har denne uken vært samlet i simuleringssenteret på Sykehuset Østfold Kalnes, for å lære mer om avansert fotkirurgi.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 18.01.2018
Sist oppdatert 21.08.2018
Andreas Dietze, Marius Molund, Gro M. Høyum og Fredrik Nilsen
Phd seksjonsoverlege Andreas Dietze ved ortopedisk seksjon i Sykehuset Vestfold, ortoped Marius Molund, spesialrådgiver Gro M. Høyum i fag- og kompetanseavdelingen, og ortoped Fredrik Nilsen i Sykehuset Østfold. Foto: Sykehuset Østfold

​- Å samles på tvers på denne måten, betyr veldig mye, sier ortoped Fredrik Nilsen i seksjon for fot og ankelkirurgi i Sykehuset Østfold. Sammen med kollega Marius Molund var han kursholder på vegne av Norsk Fot & Ankelkirurgisk Forening under kursdagene på Sykehuset Østfold Kalnes 15. og 16. januar.

Ortoped Fredrik Nilsen i Sykehuset Østfold
Ortoped Fredrik Nilsen i Sykehuset Østfold. Foto: Sykehuset Østfold

Realistisk trening

- Dette er et kurs i avansert fotkirurgi hvor omtrent tre fjerdedeler består av praktiske øvelser, og det har vært et ønske fra foreningen å få til et slikt kurs. Så vidt jeg kjenner til, er det første gang vi arrangerer et slikt landsdekkende kurs på Kalnes, sier Nilsen.

Kurset er godkjent av legeforeningen som et 14. timers valgfritt kurs i spesialistutdanningen til ortopeder, og er et oppfølgingskurs til prinsippene innen fot- og ankelkirurgi som ble behandlet under basiskurset alle ortopeder gjennomgår.

LIS-leger og overleger med fot- og ankelkirurgi fra hele landet deltok, og interessen var så stor for deltakelse at over 20 sto på venteliste til det fulltegnede kurset.

Underveis i kurset var det lagt opp til en rekke spesifikke praktiske oppgaver, for eksempel skjev stortå og andre avanserte utfordringer innen fot- og ankelkirurgi. I forkant var det også laget en film om hvordan de skulle øves, som ble vist fram på storskjerm.

- Viktig å møtes på tvers

Ortopedene og Norsk Fot & Ankelkirurgisk Forening har samarbeidet godt med fag- og kompetanseavdelingen i sykehuset før gjennomføringen av kurset.

- Alle slike fora hvor vi møtes på tvers, er viktige. En del av de tingene vi lærer her, er nye prosedyrer og teknikker, og det er en fordel både for kursdeltakerne og fakultetet bestående av åtte erfarne leger, å komme til enighet. I tillegg er kurset absolutt en mulighet til å profilere en etterhvert voksende fot- og ankelkirurgisk seksjon i Sykehuset Østfold også, mener Nilsen.

- Simuleringssenteret er veldig mye brukt, men før de to dagene her har vi ryddet og lagt til rette for en ny bruk av rommet, sier spesialrådgiver Gro Merete Høyum i fag- og kompetanseavdelingen.
Hun er svært fornøyd med at simuleringslaboratoriet er mye i bruk.
- Vi har holdt egne kurs i kirurgi her, og det er gjennomført kurs for LIS 1-leger, samt at det arrangeres fagdager og ferdighetstreninger for annet helsepersonell hver uke. I mars skal det arrangeres et akutt traume-kurs, opplyser Høyum.

Det var stor interesse for det landsdekkende kurset i avansert fotkirurgi
Det var stor interesse for det landsdekkende kurset i avansert fotkirurgi. Foto: Sykehuset Østfold