Sykehusets første lærling i logistikk

Tea Grønlund (18) fra Spydeberg er den aller første lærlingen i logistikkoperatørfaget i Sykehuset Østfold. Men hun blir ikke den siste.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 08.09.2020
Sist oppdatert 09.08.2022
Lærling Tea Grønlund
18-åringen fra Spydeberg er den første lærlingen i logistikkoperatørfaget i Sykehuset Østfold.

​Sykehuset Østfold har allerede en rekke lærlinger i ulike fag, men Tea Grønlund er den aller første i logistikkoperatørfaget.

- Vi er veldig stolte av å ha fått vår første lærling i logistikk, sier seksjonsleder Venke-Terese Lundestad Aulstad i seksjon forsyning.

Tea Grønlund har gått grunnkurs teknikk og industriell produksjon (TIP) på Askim videregående skole, og valgte i fjor retningen transport og logistikk. 17. august hadde hun sin første arbeidsdag som lærling i Sykehuset Østfold.

- Jeg sendte en åpen søknad på nettstedet vigo, og da fikk jeg tilbud om læreplass her, sier Tea Grønlund fornøyd. Å jobbe med logistikk i sykehus, var ikke det første hun hadde tenkt på - men førsteinntrykket er bra og hun har nok å gjøre.

Her bruker hun en håndscanner til å registrer mottatte varer.

Per utgangen av juli hadde AGV (automatisk gående vogner) på Kalnes 54 671 oppdrag. Da hadde det kommet 27 672 leveranser inn til servicegården inkludert retur med avfall og urent tøy, og det gikk 26 999 sendinger ut fra servicegården. Av dette var det 5293 bur som kom fra forsyningssenteret, med varer bestilt av servicemedarbeidere fordelt på 10 500 bestillinger.

Ungjenta er allerede i full sving som lærling, tett fulgt opp av instruktør og medarbeidere i sykehuset. Hoveddelen av læretiden og læreplanen skal gjennomføres i løpet av totalt 14 måneder i servicegården i sykehuset, der alle varer kommer inn, registreres, pakkes og sendes videre ut internt. Her er også sykehusets ordrekontor og egne lager.

Det er ikke få slike bur som skal tømmes, fylles og transporteres videre ut i sykehuset i løpet av et døgn.

- Jeg synes alt her har vært morsomt så langt. Jeg liker å ha noe å gjøre hele tiden, så når det er nok oppgaver er det moro, sier Grønlund, som etter jul skal være fire måneder med servicemedarbeiderne i sykehuset.

- Et samfunnsansvar

- Å ta imot lærlinger er et samfunnsansvar også, og derfor har det vært et ønske fra sykehuset å legge til rette for lærlinger. Det er gunstig for oss som bedrift å kunne bidra med kompetanse og samtidig få muligheten til å forme og lære opp det som kanskje kan være fremtidige medarbeidere, sier Lundestad Aulstad.

Tea vil bli fulgt opp av flere kollegaer i sykehuset under læreperioden.

I tillegg til å være i servicegården
Tea Grønlund, sykehusets første logistikklærling
hvor det først og fremst er varemottak, registrering,  jobb med å tømme bur med varer og pakke om for videre sending med AGV (automatisk gående vogn) internt i sykehuset, skal hun også innom blant annet ordrekontor og servicemedarbeidere. Sistnevnte yrkesgruppe håndterer tøy og avfall i sykehuset, og sørger også for bestilling og oppfylling av varer på de små lagrene i de ulike avdelingene.

- Vi kommer også til å ta oss en tur til det store sentrallageret, så kort fortalt vil hun få opplæring i hele logistikksløyfen. Fra bestilling og helt frem til varelevering i sykehuset. Kingsrød transport skal hjelpe oss med å oppfylle noen av målene i opplæringsplanen, men ellers har vi en fordel av at vi har så stor bredde at vi kan involvere flere medarbeidere som instruktører underveis i opplæringen, sier Lundestad Aulstad.

Vil ha flere lærlinger

- Ønsket er å få en logistikklærling hvert år, slik at innkjøp og logistikk til enhver tid har to lærlinger. Det er utarbeidet en plan for at lærlingen skal bli en trygg og dyktig fagarbeider med mye kunnskap, sier Linn Bonnevie som er lærlingkoordinator.

I ambulansefaget begynte det 15 nye lærlinger nå i august, 1 institusjonskokk, og i helsearbeiderfag begynte 16 nye lærlinger 31. august. I tillegg har også sykehuset 15 ambulansefaglærlinger og 14 lærlinger i helsearbeiderfaget som startet i fjor.