Ta del i 1000-årsfeiringen

Sarpsborg kommune feirer det store jubileet på mange måter. Blant annet inviteres innbyggerne til en lokal pilegrimsvandring, hvor et av stoppestedene er rom for stillhet og ettertanke i Sykehuset Østfold Kalnes.

Anne-Grete Melkerud, Sykehuset Østfold
Publisert 13.10.2016
Sist oppdatert 07.11.2016
En mann som står ved siden av et maleri
Sykehusprest Sigmund Nakkim ved pilegrimsfiguren Håp.

Går du lengst inn i vestibylen, og så følger korridoren til venstre, finner du pilegrimsfigurene «Håp» og Sårbar» i rom for stillhet og ettertanke. Figurene er en del av en utstilling som består av 12 figurer som er plassert ulike steder i Sarpsborg. Utstillingen er laget av Grethe og Dag Skottene.

Figurene er formet av vrakgods fra skjærgården på

Et nærbilde av en mikrofon
Kosterøyene, og er preget med pilegrimssymbol.
- Jeg syns det var hyggelig å bli spurt om to av pilegrimsfigurene kunne stå her hos oss. Hit er alle velkomne, og rom for stillhet og ettertanke er alltid åpent, sier sykehusprest Sigmund Nakkim.

Rom for stillhet og ettertanke er et livssynsåpent rom. Her er det gudstjenester på søndager, her inviterer sykehusprestene til morgensamling på onsdagen, og hit søker muslimer når det er tid for bønn.

- Rommet ligger nært kantine, kafé og hovedinngang. Samtidig er det litt skjermet. Hit er det mulig å gå hvis du har behov for å sitte ned en stund, ta en pause. Mange ønsker også å tenne et lys, sier Nakkim.

Et sirkulært objekt på en vegg