Tett på medarbeidere og pasienter

Administrerende direktør Hege Gjessing kom ekstra tett på arbeidshverdagen til sykehusets portører torsdag formiddag.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 17.09.2019
Sist oppdatert 18.08.2021
En mann og en kvinne i et rom
Portør Michael Albert fikk følge av administrerende direktør Hege Gjessing på jobb.

​- Det har vært veldig fint, sier Hege Gjessing. I løpet av tre timer torsdag formiddag fulgte hun portør Michael Albert på jobb.

Siden Gjessing startet i Sykehuset Østfold, har hun vært opptatt av å bli kjent med medarbeiderne.

- Viktig å være rundt

- Jeg synes det er naturlig og viktig å være rundt i sykehuset. Det er veldig imponerende og givende, og ikke minst veldig hyggelig å møte kolleger og se hvordan alle arbeider, sier Gjessing. Hun satser på å gjøre jevnlige besøk hos ulike medarbeidere i sykehuset.

Portørene på Kalnes har 21 årsverk, og medarbeiderne beveger seg på kryss og tvers mellom etasjer og avdelinger gjennom hele arbeidsdagen, og går fort mellom 20.000-25.000 skritt om dagen. Portørene bestilles av avdelingene når pasienter og senger skal trilles fra et sted til et annet.

- Det jeg legger merke til, er hva portørene betyr for pasientene som skal videre til undersøkelse. Hvor viktig det er med samtalen de får med portørene, og de får gjerne høre det både på godt og vondt. Det er fint å se alt det små som dukker opp underveis i arbeidshverdagen, hvor viktig det er å gi beskjeder, og hvor løsningsorienterte portørene må være, sier Gjessing.

Mye glede i jobben

- Jeg trives veldig godt som portør. Det er et yrke som treffer mange pasienter i ulike situasjoner. Jobben som portør er også å bidra til trygghet, og gi god informasjon om hva som skjer videre når vi flytter pasienten. Jeg setter pris på de små samtalene underveis, og gir et lyttende øre og noen ganger en skulder å hvile på. Men det er veldig mye glede i jobben, sier Michael Albert.
- Blir sett av mange
Seksjonsleder Hilde Ravneng Haug sier de jobber mye med dette, for portørene er en yrkesgruppe som blir sett av mange.
- Mange vet hvem medarbeiderne er, og de fleste har en mening om portørene. Portørene er avhengig av andre, at pasienter for eksempel er klare når de kommer for å hente, for å unngå forsinkelser hos andre. Den travleste tiden på hverdager er gjerne i 14-tiden, da er det 11 portører i sving samtidig. Og det trengs, sier Ravneng Haug.