Til Danmark på jakt etter sykepleiere

HR-avdelingen har vært på rekrutteringsmesse i Danmark for å rekruttere sykepleiere, både på kort og lang sikt. - Vi traff flere motiverte sykepleiere, både nyutdannede og med mange års erfaring, som har lyst til å jobbe hos oss, sier HR-sjef Nina Bøhn-Kristiansen.

Berit Louise Palm
Publisert 22.05.2019
Sist oppdatert 24.02.2021
Nina Bøhn Kristiansen

Rekrutteringsmessen ble arrangert av Nordisk Joblösning i Odense, Århus og Ålborg. Nordisk Joblösning er et EU-finansiert Interreg-prosjekt med arbeidsmobilitet som oppgave. Arbeidsgivere fra Malmø, Larvik og Grønland stilte sammen med Sykehuset Østfold. Fra sykehuset dro HR-sjef Nina Bøhn Kristiansen, og HR-rådgiverne Beate Arntsen og Ane Grimsrud. I tillegg stilte Julia Isdal Hempel fra EURES på Sykehuset Østfold sin stand.

- Hensikten med å delta på dette er å rekruttere inn på kort og lang sikt, samt bygge omdømme og etablere kontakter i Danmark, sier Bøhn Kristiansen.

Motiverte sykepleiere

Gjengen fra Sykehuset Østfold traff flere motiverte sykepleiere, både nyutdannede og sykepleiere med mange års erfaring. I tillegg kom flere nyutdannede fysioterapeuter til standen for å høre mer om sykehuset.

- Vi har etablert god kontakt med de som ville jobbe hos oss, og nå er det opp til respektive ledere i sykehuset til å følge de raskt og godt opp, slik at vi får rekruttert de inn hos oss. Det er jo lederne som best kjenner sin avdeling og introduksjonsprogram, og slik kan motivere for arbeid i sykehuset, sier Bøhn-Kristiansen.

Nina Bøhn Kristiansen forteller om Sykehuset Østfold til danske sykepleiere

Støtte til flytting

I tillegg kan sykehuset sin kontaktperson i EURES bistå med både råd og veiledning til EØS borgere vedrørende bolig, arbeidsmarked og velferdsrettigheter. I tillegg bistår EURES arbeidsgivere med å finne arbeidskraft i EØS/EU. Kandidater under 35 år kan også få støtte til flytting via EURES (Your first Eures job).

Forrige gang Sykehuset Østfold var på rekrutteringsmesse i Danmark ble det en fast ansettelse av traineesykepleier som begynte nå i vår. - Men dette er en langsiktig satsing, og vi er glad for at hun kan være en ambassadør for Sykehuset Østfold, sier seksjonsleder Gøril Lødding Myrhaugen.