Trenger hjelp til å forske på peanøttallergi

Peanøtter skaper bekymring hos mange. Men trenger de å være så engstelige for peanøtter i forhold til allergi? Bente Krane Kvenshagen som er forsker tilknyttet Sykehuset Østfold, inviterer i samarbeid med flere forskere barn og ungdom i alderen 5 til 18 år til å delta nasjonalt i forskningsstudie.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 08.12.2017
Sist oppdatert 04.01.2018
En hånd som holder en håndfull peanøtter

​Hvor farlig er det for personer med peanøttallergi å være i samme rom som en åpen pose med peanøtter? Nettopp det ønsker forsker Bente Krane Kvenshagen å finne svaret på, i samarbeid med en forskergruppe som består av barneleger fra diverse sykehus og legesentre rundt i Norge. Mange fagfolk er i tvil om hvor farlig det er for alvorlige peanøttallergikere å oppholde seg i umiddelbar nærhet av en åpen pose peanøtter.

Kvenshagen som har jobbet på barneavdelingen i Sykehuset Østfold i 27 år, er tilknyttet SØ som forsker. Hun jobber nå som spesialist i barnesykdommer ved privatklinikken Best Helse Nordstrand, og har jobbet mye med matallergi og også peanøttallergikere i 25 år.

- Vi trenger absolutt flere deltakere, så det er bare til å melde sin interesse, sier Kvenshagen.

Forsker Bente K. Kvenshagen

Så langt er 125 deltakere inkludert i studien, men målet er å få med 1200 barn i alderen 5 til 18 år i forskningsprosjektet.  I Østfold er barnelege Espen Kolsrud ved Sarpsborg spesialistsenter og lege Sabine Sandweg-Zähler ved Astma- og allergiklinikken Vestsiden i Fredrikstad, de to som tar imot nye deltakere til studiet.

Vil du være med eller vite mer?

​Ved spørsmål om deltakelse i studien, kontakt Espen Kolsrud i Sarpsborg  sms til 2097 (SSPS  + fødselsdato + navn) eller e-post espen.kolsrud@ssps.nhn.no , Sabine Sandweg-Zähler i Fredrikstad på epost post@aakl.nhn.no, eller Bente K. Kvenshagen på 91846939.

Ingen har reagert

Deltakerne i studien skal lukte på peanøtter i åpen pose på 30 centimeters avstand. De skal ikke spise og ikke berøre peanøtter. De blir observert av lege eller sykepleier underveis med tanke på reaksjon fra øyne, nese, hud, luftveier eller annet. Hvis det skulle bli noen form for reaksjon, får de umiddelbart medisiner mot dette. Om det ikke er tatt allergiprøver de siste par år, er det nødvendig med en blodprøve.

Så langt har ingen av deltakerne vist noen form for reaksjon.
- Teorien for oss som har jobbet med allergi og mat i mange år, er at det å være i samme rom som peanøtter i åpen emballasje, ikke er en stor risiko for allergikere. Det er en enkel og rask test å gjøre, og hvis vi klarer 50 deltakere hver i året, kan studien være ferdig sommeren 2019, sier hun.

- Viktig studie

Opp gjennom årene har hun møtt både foreldre og barn, som forklarer at de er ekstremt allergiske.
- Mange tror de er alvorlige allergikere, enten fordi de har hatt en allergisk reaksjon, eller fordi de har blitt fortalt at de er allergiske. Da lever de med den samme angsten som de som har hatt allergiske reaksjoner, og det kan oppleves som en lettelse hvis det viser seg at de kan oppholde seg i samme rom som peanøtter uten å reagere, sier Kvenshagen.

Hun tror studien er utrolig viktig for å berolige familier, pårørende og også de som jobber i barnehager og skoler.

- Nøtter er veldig in, vi vet at det er sunt, inneholder fiber, rette fettstoffer, og er også mye brukt i mat. Likevel opplever vi nøtteforbud både i barnehager, skoler, på treningssenter, fly med mer. Barn kan bli lei seg av og ikke få spise det samme som andre barn, samtidig som foreldre bekymrer seg. Dette vil vi ta på alvor, og finne ut om de faktisk trenger å være så bekymret, sier Kvenshagen.

Hyppigheten av peanøttallergi er ikke høy, cirka 1 – 2 prosent, men tallene er unøyaktige fordi mange studier bygger på selvrapportering. Bortsett fra en studie på 30 peanøttallergikere i USA, kjenner ikke Kvenshagen til tilsvarende studier – altså er lukten av peanøtter farlig for de med alvorlig peanøttallergi.
- I motsetning til andre nøtter, lukter peanøtter ganske mye. Det tror jeg kan være en av årsakene til at det er rapportert så mye reaksjoner på peanøtter. Jeg tror folk reagerer på lukten, og blir bekymret, sier Kvenshagen. Hun forteller at peanøttpartikler er bundet opp i selve nøtten, og det flakser ikke rundt.

- Derfor trenger vi denne studien for å underbygge at det ikke er farlig. Men allergikere bør uansett alltid være nøye på å vaske hendene sine hvis de er i rom hvor det kan ha blitt spist peanøtter, påpeker Kvenshagen.

Unike nøtter

Bortsett fra cashewnøtter og pistasjnøtter, hvor folk som oftest er allergiske mot begge to, er det ingen likhetstrekk når det gjelder andre nøtter. Det er altså slett ikke sikkert den som reagerer på peanøtter også er allergisk mot andre nøtter.
- Min mening er at alle bør testes på alle nøttetyper, fordi nøttene er unike. Det er jo veldig dumt hvis man går rundt og tror man har generell nøtteallergi, hvis det skulle vise seg kun å gjelde én type nøtter, sier Kvenshagen.

Fakta om studien

• ​1200 barn og unge i alderen 5 til 18 år skal teste om de reagerer på lukt av peanøtter
  • Prosjektet er et samarbeid mellom leger ved 14 sykehus og legesentre rundt om i landet
  • Så langt er 125 deltakere testet, og det er behov for mange nye deltakere