Tryggere navigering i bihulene

Øre-nese-hals-legene i Sykehuset Østfold har nå tatt i bruk et nytt navigasjonssystem ved vanskelig bihulekirurgi. Med to skjermer på operasjonsstuen, kan kirurgen via et lite kamera se live bilder inne fra pasientens bihuler og samtidig se på CT-bilder nøyaktig hvor instrumentene befinner seg under operasjonen.

Publisert 07.04.2017
Et par menn på et sykehusrom
Det nye utstyret vil sannsynligvis være i bruk 1-2 ganger per uke i operasjonsstuen i Moss. Overlege Harald Rusten (t.v.) og LIS-lege Nino Dokke er svært godt fornøyde med den nye investeringen.

​- Tidligere så vi operasjonen live på en skjerm, deretter måtte vi studere CT-bildene som er helt nødvendige hjelpemidler under vanskelige operasjoner. Nå har vi dem tilgjengelige, og det viktigste er at vi nå har en liten peker på CT-bildet som hele tiden viser oss hvor vi er, sier Harald Rusten, overlege og kirurg i øre-nese-halsavdelingen.

Åpner opp

Bihulene er små luftfylte rom på innsiden av hodeskallen. De finnes i kinnbena, bak og mellom øynene og i pannen. Dårlig drenasje fra bihulene kan føre til hyppige bihulebetennelser og polypplidelser, som igjen kan gi tett nese, ansiktssmerter og redusert lukt- og smakssans. Målet med operasjonen er å åpne opp slik at nese og bihuler blir ventilert.

En bihuleoperasjonen utføres vanligvis dagkirurgisk, det vil si at pasienten reiser hjem samme dag som han eller hun er operert. Kirurgen setter et endoskop, et tynt rør med et lite kamera, inn i neseborene og guider den inn til der hvor åpningene til bihulene er, og der hvor eventuelle polypper sitter. Det blir brukt små instrumenter for å fjerne bein, slimhinne/polypper og andre hindringer som blokkerer bihulene.

Øker sikkerheten

De fleste bihuleoperasjoner er ukompliserte inngrep, men det er trange forhold i området kirurgen opererer i. I tilfeller der det er vanskelig å komme til, og ved reoperasjoner, vil kirurgene ha stor nytte av det nye navigasjonssystemet.
- Ved bihulekirurgi opererer vi mellom øynene og under hjernen med den risikoen dette medfører. Ved hjelp av navigasjonsutstyret har vi fått «GPS» som øker sikkerheten og bedrer kvaliteten for pasientene, sier Rusten.

I Sykehuset Østfold gjøres de fleste bihuleoperasjoner dagkirurgisk i Sykehuset Østfold Moss.
- Men dersom vi har behov for å bruke utstyret på en pasient som opereres på Kalnes, er det enkelt å ta det med dit, sier han.