Vaksinerer 200 medarbeidere daglig

Sykehuset Østfold har fått AstraZeneca-vaksiner til rundt 1800 medarbeidere, og gikk mandag i gang med vaksineringen. Nå vaksineres rundt 200 medarbeidere daglig.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 19.02.2021
En lege som undersøker en pasient
Remi Nilsen, lege i spesialisering, var blant de mange medarbeiderne som fikk første dose med koronavaksine denne uka.

​Fra før av har rundt 800 medarbeidere i sykehuset vært gjennom koronavaksinering. Forrige fredag kom leveransen med 1000 AstraZeneca-vaksiner, og denne uka kom ytterligere 800. Allerede mandag morgen kom vaksineringen i gang, og i løpet av ni dager skal 200 medarbeidere vaksineres daglig.

Se film: Koronavaksinering av medarbeidere

- Viktig

- Vi er veldig glade for at vi har fått en ny stor leveranse med vaksiner. Det er viktig både for pasienter og medarbeidere, sier fagdirektør Helge Stene-Johansen.

Med unntak av gravide medarbeidere som ikke anbefales vaksinen, har de fleste takket ja til vaksinetilbudet.

- Vi anser vaksinen som trygg, det er en vaksine som anses å beskyttet godt mot alvorlig sykdom, sier Stene-Johansen.

Koronavaksinering

Det kreves mye logistikk for å gjennomføre vaksineringen. Medarbeidere fra sykehusapoteket trekker opp seks sprøyter fra hvert hetteglass, og det er viktig å være nøyaktig for å få brukt alt.

Det er avdelingene i sykehuset som har bidratt til prioriteringslistene over hvem som bør tilbys vaksine. I første vaksineringsrunde var det medarbeidere med direkte nærkontakt med covid-pasienter som fikk tilbudet. I denne runden tilbys vaksinen til et bredere utvalg av medarbeidere, men med vekt på medarbeidere som er spesielt sentrale for ordinær drift dersom pandemien eskalerer og personell som er vanskelig å erstatte ved sykdom.

Ikke bekymret for bivirkninger

Remi Nilsen som er lege i spesialisering i hjertemedisinsk avdeling, er blant medarbeiderne som fikk første dose denne uka.
-Jeg tenker som så at hvis man får flere bivirkninger, så vet man at det er en virkning. Om man blir litt pjusk noen timer eller en dag eller to, så får det heller være hvis jeg blir immun, sier Nilsen.

Sykepleier Anne-Evy Ødegård i nevrologisk avdeling fikk også tilbud om vaksine denne uka, og møtte til vaksinering før hun skulle på jobb.
- Dette gjør jeg for å beskytte meg selv og pasienten våre, sier Ødegård.

Sykepleier Anne-Evy Ødegård i nevrologisk avdeling

Sykehuset Østfold har fått AstraZeneca-vaksiner til 1800 medarbeidere, og gikk mandag i gang med vaksineringen. De kommende dagene blir daglig rundt 200 medarbeidere vaksinert. Her får sykepleier Anne-Evy Ødegård i nevrologisk avdeling vaksinen.

Folkehelseinstituttet (FHI) opplyser på sine nettsider at milde og forbigående bivirkninger er vanlig etter vaksinasjon med koronavaksiner. Derfor har FHI siden oppstart av helsepersonell-vaksineringen anbefalt at ikke alle i samme enhet vaksineres samtidig. Dette har Sykehuset Østfold tatt med i planlegging og innkalling til vaksinering.

FHI skriver på sin nettside at fra studiene for alle de tre godkjente koronavaksinene i Norge, oppgis det at over halvparten får vondt på injeksjonsstedet, hodepine og tretthet. Mange får også ledd- og muskelsmerter og frysninger. En mindre andel kan også få forbigående feber over 38 grader. Symptomene oppsto en dag eller to etter vaksinasjon, og varte i et par dager. Slike symptomer er vanlige etter vaksinasjon med vaksiner mot andre sykdommer også, men det ser ut til at andelen som får disse bivirkningene er høyere for de tre godkjente koronavaksinen, skriver FHI.

- Men feber over 38 grader i flere dager er ikke vanlig. Lette forbigående influensasymtomer som hodepine, muskel- og leddsmerter ogogså kvalme, regnes som vanlige. Dersom man opplever andre symtomer som for eksempel hovne lymfeknuter eller annet, er det fint å gi en tilbakemelding, sier Gro Bøhler i avdeling for smittevern.