Varme bidrag til de små

Frivillig innsats og giverglede gjennom Amandaprosjektet bidrar til at mange nyfødte på Sykehuset Østfold får hjemmestrikket tøy i gave.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 04.10.2018
En baby innpakket i et teppe
Nyfødte barn på Sykehuset Østfold får strikkede klær takket være frivillige i Amandaprosjektet.

- Det er veldig koselig å få noe som er hjemmelaget, og det gjør det mer personlig, sier Line Ruud Olsvik. Sammen med Trond Hauge ble hun foreldre til vesle Magnus i august - og måtte tilbringe tid på nyfødtintensiven i Sykehuset Østfold. Da var fargerike plagg og babyteppe i ull kjærkomne gaver. Magnus er bare ett av mange barn på nyfødtintensiven som er så heldig å få strikkede plagg.

Line Ruud Olsvik og Magnus Hauge ble foreldre til vesle Magnus i august, og satt stor pris på både teppe og lue fra Amandaprosjektet.

- Alle som kommer hit får. Nå er vi faktisk så heldige at vi har et eget skap med tepper og plagg, men det er forbruk. Så hvis flere vil bidra, er det bare flott, sier spesialsykepleier Mona Homstvedt som er nyfødtintensivens kontaktperson mot Amandaprosjektet. Hun minner også om at barna kommer i ulike størrelser, ikke alle er helt små i størrelsen selv om de kommer til nyfødtintensiven. Det trenger ikke å være for tidlig fødte, men det kan være nyfødte med en infeksjon eller annet, som må følges opp på nyfødtintensiv.

Amandaprosjektet ble til sommeren 2010, og er oppkalt etter Bjørg og Bjørn Berge-Øvrebøs datter, som levde sitt korte liv på nyfødtintensivavdelingene på Stavanger sykehus og Rikshospitalet

På hjemmesiden til Amandaprosjektet (www.amandaprosjektet.no) finner du kontaktpersoner til sykehus med nyfødtintensivavdelinger i Norge, oversikt over ønsker og behov ved de ulike sykehusene, og gratis oppskrifter til tepper, luer, votter og mammakluter. Det er verdt å merke seg anbefalingene når det gjelder type ullgarn

Prosjektet har også egen side på facebook

Må tåle vask

- Vi hadde Amandaprosjektet i Fredrikstad også, men vi opplevde å ødelegge klær fordi det ikke tålte vaskerestriksjonene i Sykehuset Østfold. Jeg tok kontakt med Amandaprosjektet igjen da vi flyttet inn på Kalnes, og forklarte at vi hadde lyst til å fortsette, forklarer Homstvedt.
Utfordringen var at plaggene måtte tåle engangsvask på 60 grader i minst en time, som er vaskerutinen på Kalnes.

Etter testing kom Amandaprosjektet frem til garntyper som egner seg spesielt godt til plagg for nyfødte.
- De fleste garntyper tåler det, men ikke alt. Og derfor ønsker vi at det strikkes eller hekles i ullgarn som skal kunne vaskes i maskin, sier Homstvedt.

Garnet må ikke loe, det må være mykt og godt samt fargeekte, og i 100 prosent ull eller i en blanding ull/alpakka/silke hvor hovedbestanddelen er ull. På nettsiden til Amandaprosjektet ligger en oversikt over anbefalte garn, og May-Lisbeth Ringsell i Halden er Sykehuset Østfolds kontaktperson i Amandaprosjektet.
- Det vi får inn blir vasket og levert ut, og det fødes nye barn, så det er behov for nytt hele tiden. Det er helt utrolig hvor snille folk er, som stiller opp med frivillig innsats og lager så mye fargerikt og fint, sier Ringsell som jevnlig er innom Kalnes med tepper og plagg som er levert inn.

I tillegg til Amandaprosjektet med strikkede klær, har nå også et nytt prosjekt startet opp.
- Det er et helt nytt prosjekt som har startet opp, og det er en egen facebook-gruppe som heter "Prematursøm til NFI Kalnes" . Gruppen bidrar med å sy klær i prematurstørrelser, siden dette er klær det kan være vanskelig å få tak i. Prosjektet er basert på samme type frivillighet som Amandaprosjektet, ved at folk kan bidra med ulike typer klær, men sydd i bomull og som kan vaskes på 60 grader, sier spesialsykepleier Mona Homstvedt ved nyfødtintensiv.

Prematursøm er navnet på en ny gruppe som biudrar med å sy klær i prematurstørrelser

Prematursøm bidrar med å sy klær til de aller minste

Eget skap med klær

Luer, sokker og tepper er det det går mest av, men også en del babysett leveres inn. En rekke lag, foreninger, enkeltpersoner, og også sykehusmedarbeidere og familie, bidrar med sin innsats med strikkepinner eller heklenåler på fritiden.

På nyfødtintensiven på Kalnes er et stort skap fullt av strikkede klær og tepper. Mye er allerede vasket av Amandaprosjektet før levering, og ellers tar Mona Homstvedt og kollegaene seg av vask, tørk og sortering av det som leveres inn. Deretter blir det fordelt og pakket i passende sett etter farger og størrelser, og lagt i poser i skapet.

- Det er et evighetsprosjekt dette her, og vi trenger nok mellom 300 og 400 tepper i året, bare til Kalnes. Men alle som bidrar skal være trygge på at det de leverer inn kommer til nytte, forsikrer May-Lisbeth Ringsell i Amandaprosjektet.

En hilsen og gode vaskeråd som følger gavene, gjør det ekstra hyggelig for de som mottar

Fargerike små plagg laget av ildsjeler, fyller et helt skap på nyfødtintensiv. Men gavene tas godt imot, så det er mulig for flere å bidra dersom de ønsker det. May-Lisbeth Ringsell i Amandaprosjektet er Sykehuset Østfolds kontaktperson.

Spesialsykepleier Mona Homstvedt ved nyfødtintensiven i Sykehuset Østfold tar imot klærne fra Amandaprosjektet, og hjelper til med sortering og vask av de strikkede gavene.

Klesplagg og tepper blir satt sammen til passende sett i ulike størrelser

Klesplagg og tepper blir satt sammen til passende sett i ulike størrelser.