Vent med slankingen hvis du er syk

Hvis du er syk, er dette ikke tidspunktet for å telle kalorier og å spise mat med lavt fettinnhold. Nå er det viktig å få i seg nok næring. - Får du i deg for lite næring når du er syk, tar det mye lenger tid å bli frisk igjen, sier de kliniske ernæringsfysiologene i Sykehuset Østfold.

Publisert 23.11.2016
En gruppe mennesker iført hvite skjorter
Se navn nederst i saken

​Et normalt energibehov for en voksen person, ligger ofte på mellom 1800-2250 kalorier per dag.

- I en sykdomsperiode bør ingen gå ned i vekt. Et vanlig døgninntak for en person med dårlig matlyst, er ofte bare på halvparten av dette energibehovet. Med litt ekstra smør på brødskiven, helmelk å drikke og et par mellommåltider, er kaloriinnholdet brått doblet. Et nyttig mellommåltid kan være en rett i koppen-suppe med en spiseskje rapsolje og en fløteskvett, sier Monica Linnea Ones, klinisk ernæringsfysiolog i Sykehuset Østfold.

Olje, smør, margarin, fløte, helmelk og seterrømme, klinger kanskje ikke godt for kostholdsbevisste nordmenn, men i følge sykehusets kliniske ernæringsfysiologer, er mat like viktig som medisin.

- Det viktige når du er syk, er at du får i deg nok næring. Er matlysten dårlig, frister det ofte lite med store måltider. En liten porsjon mat tre ganger daglig, holder ikke. Prøv å øke antall måltider og spis mat som inneholder mye energi og næring, sier Christina Huse Jøssund, klinisk ernæringsfysiolog i Sykehuset Østfold.

Tall fra norske sykehus viser at opptil 40 prosent av pasientene som blir innlagt, er underernærte når de kommer til sykehuset. En underernært pasient har opp til tre ganger så lang liggetid i institusjon som en velernært pasient. Underernæring gir også økt risiko for komplikasjoner.  Alle pasienter, uansett vekt, er i faresonen.

På bildet:
Kliniske ernæringsfysiologer i Sykehuset Østfold. F.v. Monica Linnea Ones, Ingrid Valheim Hagen og Christina Huse Jøssund.