Viser medarbeidernes bilder

I mars ble Sykehuset Østfolds medarbeidere invitert til en intern fotokonkurranse om korona, for å dokumentere den historiske tiden vi lever og arbeider i. Nå har finalistenes bidrag blitt til en egen fotoutstilling i korridoren på Kalnes.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 29.06.2020
Sist oppdatert 31.05.2022
Fra v. Hege Gjessing, Kjetil Horn, Silje Victoria Sanengen Askheim, Marie Sandli, Pattikan Stø, Kristin Skaland, Tonje Kjølholt, Miriam Svendsen og Birthe Havnes. Ikke tilstede: Line Hartveit Jonassen.

​Allerede før administrerende direktør Hege Gjessing kunne erklære utstillingen for åpnet fredag formiddag, strømmet positive tilbakemeldinger på fra forbipasserende medarbeidere, besøkende og pasienter som satt pris på fotografier på veggene.

Da koronaepidemien brøt ut, iverksatte Norge de mest dramatiske tiltakene i samfunnet siden 2. verdenskrig. I mars tok administrerende direktør initiativ til en fotokonkurranse for medarbeiderne.

Responsen lot ikke vente på seg, og etter en nøye gjennomgang, ble ni finalister med til sammen 12 bilder plukket ut. Disse er nå forstørret opp og kan sees i korridoren like før poliklinikk ortopedi i 1. etasje.

Åpning av fotoutstilling på Kalnes

Birthe Havnes jobber som anestesisykepleier på Kalnes, og er dessuten en dyktig fotograf. Her er hun med bildet som ble kåret til vinner i fotokonkurransen.

​Finalistene var invitert til å være med på den offisielle åpningen og prisutdelingen i dag. Samtlige fikk tildelt hvert sitt diplom med juryens kommentar til fotografiet.

Åpning av fotoutstilling, medarbeidernes egne koronabilder.

Assistent Tonje Kjølholt fra buffé på Kalnes, sendte inn flere bidrag. To av bildene endte på veggen på Kalnes.

Mange gode bilder

De innsendte bildene har vist alt fra medarbeidere i smittevernutstyr, til midlertidige arbeidsstasjoner, alvor, arbeidsglede og andre situasjoner fra medarbeidernes arbeidshverdag under koronaepidemien. Det var til slutt anestesisykepleier og haldenser Birthe Havnes, som gikk til topps.

Vinnerfoto av Birthe Havnes

Vinnerfoto tatt av anestesisykepleier Birthe Havnes: Flere bilder i ett. Anestesisykepleier Haakon Ranum, og ambulansen som nettopp har kommet med en pasient med mistenkt korona.

- Det er et motiv der jeg har valgt å legge to motiver oppå hverandre, forklarer den fornøyde vinneren som også har fotografering som en stor og kjær hobby.

Vinnerbildet er tatt i det en ambulanse har ankommet Kalnes med en koronapasient, og i tillegg til anestesisykepleier Haakon Ranum viser også bildet den midlertidige brakka på utsiden av sykehuset, og de mange bilene på parkeringen.

- Bildet har et veldig fint uttrykk, og viser veldig godt situasjonen knyttet til koronapandemien. Usikkerheten rundt, vi vet ikke helt hva fremtiden vil bringe, sier Gjessing. En forstørrelse av vinnerbildet til Birthe Havnes, vil også bli overrakt i gave til Helse Sør-Øst.

- Det er veldig artig med en utstilling av bilder fra konkurransen, og finalistene var flotte alle sammen. Det er mange gode bilder, sier Kjetil Horn, som også lot seg imponere av deltakelsen i konkurransen.
Utstillingen vil bli hengende som en fast utsmykning av korridoren.
Foto Line Hartveit Jonassen

Overlege Line Hartveit Jonassen ved BUPP Moss, har tatt dette bildet utenfor korona-legevakt på Peer Gynt helsehus i Moss.

Foto Kjetil Horn

"Tenn Lys" har overlege psykiatri Kjetil Horn kalt dette motivet som endte på 2. plass. På bildet er sykehusprest Sigmund Nakkim, og mot vinduet forklarer en plakat hvorfor gudstjenester ikke holdes på ordinært vis i koronatiden.

Åpning av fotoutstilling korona

Pattikan Stø var en av finalistene, og mottok diplom fra Hege Gjessing.

Finalist i fotokonkurransen

Foto Miriam Svendsen

Foto Kjetil Horn

Et av finalebidragene som er med i utstillingen.

Finalist i fotokonkurransen