Diagnose

Atferdsvansker hos barn og unge

Atferdsvansker eller atferdsforstyrrelser hos barn og ungdom kjennetegnes av ulike former for regelbrytende eller utagerende atferd. Atferden gjentas over tid og er tydelig utenfor det som vurderes som sosialt akseptabelt. Begrepet antisosial atferd brukes dersom denne atferden er svært alvorlig.
Atferdsvansker kan ses sammen med ulike følelsesmessige vansker, og kan f.eks. oppstå dersom barnet over tid utsettes for urealistiske krav og forventninger eller negative tilbakemeldinger. Det er dermed ofte nært knyttet til lav selvfølelse. Hos yngre barn brukes ofte begrepet «trasslidelse», mens begrepet «atferdsvansker» eller «atferdsforstyrrelser» ofte brukes hos større barn og ungdommer.

Henvisning og vurdering

Henvisningen vurderes av en psykologspesialist eller barnepsykiater på en barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) innen 10 virkedager fra den er mottatt.  Ved mistanke om atferdsforstyrrelser er det inntil 12 uker ventetid for utredning og behandling, avhengig av hvor alvorlige symptomene er.

De som kan henvise til BUP er lege, psykolog eller barnevernsleder.

I de fleste tilfeller vil familien allerede ha et samarbeid med barnehage eller skole, helsestasjon, PPT eller andre i førstelinjetjenesten (kommunepsykolog, barne- og familietjeneste, barnevern eller andre) før henvisning til BUP.           

Kartlegginger, rapport eller andre beskrivelser av tiltak og effekten av disse, bør legges ved henvisningen. Dersom barnet eller ungdommen har vært utsatt for traumatiske opplevelser, bør du opplyse om dette.          

Atferdsvansker og lærevansker opptrer ofte samtidig, og kartlegging av evnenivå (for eksempel fra PPT) og vurdering av hvordan barnet eller ungdommen fungerer på skolen bør vedlegges.       
   

Også psykososiale forhold, inkludert familieforhold og tilknytning til nære omsorgspersoner, samt hvordan barnet fungerer sosialt i barnehage eller skole bør beskrives.       

Risikofaktorer      

For større barn og ungdom er det viktig at den som henviser beskriver risikofaktorer som rus, kriminalitet, voldsutøvelse, alvorlige trusler, utestengelse og/eller skulk fra skole og fritidsaktiviteter, vagabondering eller andre måter å utsette seg selv og andre for fare.       
   

Alle henvisninger skal være vurdert og underskrevet av lege, psykolog eller barnevernsleder.      
   

Helsedirektoratet anbefaler at også BUP-henvisninger utarbeides i henhold til nasjonal henvisningsveileder.
   

Om ventetider

Helsedirektoratet har laget en prioriteringsveileder som gir BUP retningslinjer for ventetid.
   
Prioriteringsveileder 

Utredning

Et forløp i BUP starter vanligvis med en utredning som tar 6-12 uker. Utredningen består av ulike kartlegginger av barnet/ungdommen sammen med foreldre eller foresatte. Kartlegging består som regel av samtaler, intervju, observasjon eller spørreskjema, der BUP innhenter informasjon om tidlig utvikling, oppvekst og familieliv, i tillegg til beskrivelser av hvordan barnet eller ungdommen har det i barnehage eller skole.

Noen ganger gjør vi ulike tester for å finne ut om barnet har problemer med for eksempel læring, konsentrasjon, motorikk, språk eller hukommelse. Dette vurderes i hvert enkelt tilfelle, og dere får presentert en plan for hvordan det blir gjennomført.

Mange barn med atferdsforstyrrelser har også lærevansker, ADHD, autisme eller andre utviklingsforstyrrelser, og/eller de har hatt traumatiske opplevelser. Eksempler på slike opplevelser kan være å ha opplevd eller vært vitne til vold, ha opplevd en ulykke eller mistet en nær person brått og uventet. En utredning må derfor være bred.

Behandleren på BUP vil sammen med familien forsøke å finne ut mer om den problematiske atferden. Det er viktig å avklare hva som skjer (selve problematferden), hva som leder til atferden (mulige triggere), hvilke konsekvenser den har (både positive og negative), og hva som gjør at den problematiske atferden fortsetter. 

Noen ganger vil det være en glidende overgang mellom utredning og behandling. For eksempel vil behandleren ofte være opptatt av å kartlegge positive sider og styrker hos barnet eller ungdommen og familien eller nettverket. Dette er både en del av utredning og en viktig del av behandlingsplanleggingen.

Behandling

Behandlingen planlegges i samråd med familien. Samarbeid med og veiledning til familien, barnehagen eller skolen, og nettverksarbeid med andre viktige personer i barnets eller ungdommens liv er ofte sentralt. Hvor ofte og lenge veiledningen pågår varierer, avhengig av alvorlighetsgraden. Noen ganger får foreldrene tilbud om å delta på veiledningskurs i grupper, mens det andre ganger er mer hensiktsmessig å gi individuell veiledning. 

Andre aktuelle behandlingstilbud kan være grupper med flere barn, hvor man jobber med sosial trening, følelsesmessig regulering og samtaleterapi, 

Målet med tiltakene vil ofte være å øke mestring, gjenopprette en positiv relasjon mellom de voksne og barnet, redusere problematferd, og styrke barnets selvfølelse og forståelse for sosiale situasjoner.

Oppfølging

Etter avslutning hos BUP vil familien ofte få videre oppfølging fra kommunale tjenester som barnehage eller skole, helsestasjon, fastlege, PPT, kommunepsykolog, barne- og familietjeneste, barnevern eller andre. Der det er sammensatte vansker vil det ofte etableres en ansvarsgruppe.

Vær oppmerksom

Dersom dere opplever at barnet eller ungdommen brått endrer seg etter behandlingen, bør dere være ekstra oppmerksomme. Hvis det skjer, bør dere drøfte situasjonen med for eksempel lærer, helsesøster, fastlegen eller andre som kjenner dere, slik at dere sammen kan vurdere om det bør sendes ny henvisning til BUP.

Kontakt

  • Kontakt BUPP Askim
    En bil parkert foran en bygning

    Askimklinikken

    Sykehusgata 2

    1807 Askim

  • Kontakt BUPP Fredrikstad

    Fredrikstadklinikken

    Cicignongata 19

    1606 Fredrikstad

  • Kontakt BUPP Halden

    Oppmøtested

    Vi holder til i 4. etasje.
    Haldenklinikken

    Haldenklinikken

    Kjærlighetsstien 30

    1781 Halden

    Transport

    Du kan henvende deg i resepsjonen, som ligger rett på innsiden av hovedinngangen.

    Blodprøvetaking: Holder til i 1.etasje. Bruk hovedinngangen, gå til venstre, følg skilt "Laboratoriet", henvend deg i skranken.

    Blodbank: Gå inn i sykehusets hovedinngang. Følg skilt til blodbank/Laboratoriet.

    Praktisk informasjon

    ​Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

    Les mer om frikort og egenandel

    Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

    Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.​​

    Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått. 

    Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.

    Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

    ​Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no

    Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no

    Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

    Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

    Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.

    Les mer om pasientjournal her

    ​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.

    Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.

    Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.

    Informasjon om hvor du kan røyke finner du her.

    ​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

    Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

    ​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.

  • Kontakt BUPP Moss

    Oppmøtested

    Peer Gyntsvei 84 - etasjen over legevakten.
    Sykehuset Østfold Moss

    Sykehuset Østfold Moss

    Peer Gynts vei 78

    1535 Moss

    Praktisk informasjon

    Sykehusapoteket ligger i vestibylen på Sykehuset Østfold, Moss.

    Her får du hentet ut medisiner på resept og handlet reseptfrie medisiner og handelsvarer.

    Sykehusapoteket kan hjelpe deg med å:

    - Klargjøre resepter. Du inngår reseptavtale med sykehusapoteket slik at resepten gjøres klar for deg
    - Råd og veiledning om din medisinbruk

    Sykehusapoteket Østfold, Moss

    Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

    Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.​​

    Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått. 

    Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.

    Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

    ​Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no

    Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no

    Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

    Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

    Klikk deg inn på vår side om besøkstider for mer informasjon.

    Her får du også informasjon om ledsager til timeavtaler.

     

    Besøk og ledsagere

    Her kan du se om det døgnområdet eller den avdelingen du skal besøke tillater blomster:

    Kalnes

    Døgnområde 1 – hjertemedisin
    Døgnområde 2 - infeksjonsmedisin 
    Døgnområde 3 - lungemedisin 
    Døgnområde 4 - ​nevrologi og slag
    Døgnområde 5 - gynekologi, ortopedi og øre-nese hals
    Døgnområde 6 - ortopedi
    Døgnområde 7 - gastrokirurgi
    Døgnområde 8 - kar-, bryst- og endokrin kirurgi, urologi
    Overvåkningen
    Intensivavdelingen

    Moss

    Døgnområde ortopedi og kirurgi, Sykehuset Østfold Moss

    Kalnes
    Døgnområde 9 - gastromedisin, nyre, geriatri
    Døgnområde 10 - kreft og hematologi 
    Føde/barsel
    Barn og ungdom
    Nyfødtintensiv
    Psykisk helsevern

    På LHL sine nettsider står det informasjon over hvilke blomster som er trygge å ta med på sykehus, men sjekk først at den avdelingen du skal besøke tillater blomster.

    Trygge inneplanter og blomster - LHL

    Skal du ta buss til sykehuset på Kalnes eller i Moss?

    Gå inn på Ruter og finn din reise der.

     

    Du kan også finne bussruter på Østfold kollektiv sine sider.

    Østfold kollektiv

    På Kalnes stopper lokalbussene rett ved hovedinngangen.

    Ekspressbussene stopper oppe ved trappehuset, og du kan ta trapper eller heis ned til området foran hovedinngangen.

    Nettbuss

    Det er flere ting du selv kan passe på når du er innlagt på sykehus 

    Korrekt identitet

    • Sjekk at navnebåndet ditt er korrekt
    • Ha alltid på deg navnebåndet under oppholdet i sykehuset
    • Personalet skal alltid kontrollere identiteten din i forbindelse med for eksempel blodprøver, før inngrep og ved utdeling av medisiner

    Fortell legen alt du vet om sykdommen din og spør når du lurer på noe

    For eksempel om:

    • Diagnosen din
    • Behandlingen din
    • Plan for videre oppfølging

    Hvordan forebygge spredning av bakterier?

    • Vask hendene ofte, bruk ev. hånddesinfeksjonsmidler
    • Be om nytt sengetøy eller nattøy om du trenger det
    • Be pårørende og venner om å vente med å besøke deg dersom de ikke er helt friske

    ​Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

    Les mer om frikort og egenandel

    ​Kantinen i Moss er i 2. etasje, og serverer salat, varmmat og baguetter til medarbeidere, pasienter og pårørende.

    Åpningstider
    Kl. 10.15 – 14.00 på hverdager.
    Stengt lørdag, søndag og helligdager

    ​Det er kiosk i vestibylen.

    Kiosk

    På døgnområdene, føde/barsel og barne- og ungdomsklinikken er det buffet for inneliggende pasienter på Kalnes. Det er også buffet for inneligende pasienter i Moss.

    Les mer om mattilbudet, kafé og kiosk

     

     

    Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.

    Les mer om pasientjournal her

    Søk om å få dekket reiseutgifter

    På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du hos din behandler eller på helsenorge.no. Husk å søke innen seks måneder etter at reisen er gjennomført.

    Regler for pasientreiser

    Hovedregelen er at du får dekket reisen din med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. Reisen må være lenger enn ti kilometer hver vei, og koste mer enn billett til lokal minstetakst med offentlig transport. 

    For reiser over 300 kilometer dekkes utgifter tilsvarende billigste offentlige transport på strekningen. 

    Dokumentasjonskrav

    Søker du som pasient, trenger du i utgangspunktet ikke å legge med oppmøtebekreftelse fra behandler når du søker. Ved behov for å bruke bil av helsemessige årsaker, må ansvarlig behandler dokumentere dette behovet. Har du behov for bruk av bil av trafikale årsaker, er det pasientreisekontoret som skal bekrefte behovet. Da kan du få dekket tilleggsutgifter som parkering, bom eller ferge.

    Behov for tilrettelagt transport?

    Er det helsemessige årsaker til at du ikke kan gjennomføre reisen på egenhånd, må behandleren din bestille transport. Når du trenger hjelp med reisen på en strekning der det ikke finnes rutegående transport, ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor.    

    Kontakt Pasientreiser

    Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 91 50 55 15.

    Du finner mer informasjon om pasientreiser og dine rettigheter på helsenorge.no.

     

    Helsepersonell og andre fagpersoner finner mer informasjon om pasientreiser på pasientreiser.no 

    Sykehuset Østfold Kalnes og Sykehuset Østfold Moss har pasientverter i vestibylen hverdager mellom klokken 0900 og 1400. De hjelper deg med å finne fram på sykehuset og tilbyr seg å følge til og fra poliklinikker og behandlingssteder.

    Du kjenner de igjen på de røde vestene -  bare ta kontakt!

    Våre prester har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise, og er en integrert og naturlig del av sykehusets forskjellige behandlingsmiljøer.

    Det forutsetter ingen kristen eller religiøs tro for å snakke med en av prestene. Sykehusprestene respekterer mennesker fra alle tros- og livssynssamfunn og formidler gjerne kontakt med representanter for et av disse om du ønsker det.
    ​​

    Slik kontakter du preste- og samtale​​​tjenesten

    ​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.

    Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.

    Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.

    Informasjon om hvor du kan røyke finner du her.

    ​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

    Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

    ​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.

    ​Du kan bruke egen mobiltelefon, men vi ber deg vise hensyn til medpasienter. Vis varsomhet ved fotografering og ved eventuell publisering på sosiale medier.

    For å få tilgang til vårt trådløse nettverk (wifi) må du koble til:

    Kalnes

    HelseSorOst

    Alle andre lokasjoner

    HSO-Gjest
    (Dette gjelder også for administrasjonsbygget og kontorplassene i modulbygget på Kalnes)

    Mobiltelefon skal ikke brukes nærmere medisinsk teknisk utstyr enn 1 meter. Er du usikker på hva som er medisinsk teknisk utstyr kan du ta kontakt med personalet.

    ​Fremmedspråklige pasienter kan få hjelp av tolk under sykehusoppholdet og i poliklinikkene. Det samme gjelder tolketjeneste for døve, døvblinde og hørselshemmede. Tolketjenester er gratis. Ved behov for tolk meldes dette til avdelingen/sengeposten.

    Les mer om rett til tolk

    ​Ikke ta med verdisaker som f.eks. smykker og større pengebeløp til sykehuset.

     

  • Kontakt BUPP Sarpsborg
    Sarpsborgklinikken

    Sarpsborgklinikken

    Glengsgata 19

    1706 Sarpsborg

    Praktisk informasjon

    Dersom du har spørsmål om en timeavtale, ønsker å endre eller avbestille time, må du ta direkte kontakt på telefon i kontortiden mandag - fredag kl. 08.00-15.30.

    Bruk telefonnummeret på innkallingsbrevet. Har du mottatt innkallingsbrevet digitalt, kan du også svare oss digitalt.​​

    Det er mange pasienter som venter på behandling hos oss. Vi oppfordrer derfor at du gir beskjed om endring eller avbestilling av time så tidlig som mulig. Dersom du avbestiller timen eller ikke møter, kan ikke sykehuset garantere at du får helsehjelp innen den fristen du har fått. 

    Ved gjentatte avbestillinger eller at du ikke møter til den timen du har fått, blir det gjort en faglig vurdering av behovet ditt for helsehjelp. Du kan da bli strøket fra ventelisten.

    Timeavtalen må avbestilles/endres minst 24 timer (kun hverdager) i forveien. Avbestiller du senere enn dette må du betale en egenandel. Dersom timen din er på en mandag, må du avbestille den senest fredagen før.

    ​Les mer om betaling av egenandel på helsenorge.no

    Eigendelar på sjukehus og poliklinikk - helsenorge.no

    Du kan ikke avbestille eller endre time ved å sende oss e-post eller melding på sosiale medier. Dette er for å overholde personvernloven og pasientsikkerhetsloven.

    Mange av våre avdelinger har ventelister, det kan derfor ta tid før du får en ny timeavtale.

    Her finner du informasjon om hvordan du får innsyn i din pasientjournal.

    Les mer om pasientjournal her

    Våre prester har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise, og er en integrert og naturlig del av sykehusets forskjellige behandlingsmiljøer.

    Det forutsetter ingen kristen eller religiøs tro for å snakke med en av prestene. Sykehusprestene respekterer mennesker fra alle tros- og livssynssamfunn og formidler gjerne kontakt med representanter for et av disse om du ønsker det.
    ​​

    Slik kontakter du preste- og samtale​​​tjenesten

    ​Sykehuset Østfold er røykfritt. E-sigaretter er heller ikke tillatt.

    Det er ikke lov å røyke i nærheten av inngangspartiene. Dette er fordi pasienter skal slippe å bli utsatt for tobakksrøyk på vei til eller fra behandling.

    Pasienter og pårørende kan røyke utendørs på anvist sted. Dette er skiltet i Moss og på Kalnes.

    Informasjon om hvor du kan røyke finner du her.

    ​Pasienter og pårørende som ønsker å ta bilde eller video som minne fra tiden på sykehuset, kan kun gjøre dette dersom det er en selv, pårørerende eller venner som er avbildet. Det er ikke lov å ta bilder av medpasienter eller ansatte. Vi håper at alle tar hensyn til personvernet under besøket på sykehuset, og avgrenser fotografering til å gjelde egen familie og venner.

    Les mer om bruk av sosiale medier på sykehuset.

    ​Alle sykehusets medarbeidere har taushetsplikt. Ved ankomst til sykehuset opplyser du hvilke pårørende som skal få opplysninger om din sykdom og behandling. Du kan selv sette begrensinger på om slike opplysninger skal gis.