Sikker prøvetaking og analyse i hjemmet utført av pasient

Sykehuset Østfold har fått 10,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge til et nytt innovasjonspartnerskapsprosjekt.

I dette prosjektet ønsker Sykehuset Østfold å gå sammen med Innovasjon Norge, Leverandørutviklingsprogrammet og Difi for å inngå innovasjonspartnerskap, der Sykehuset Østfold sammen med private leverandører skal utvikle brukervennlige, innovative og kvalitetssikrede apparater/instrumenter og tjenester som bidrar til sikker prøvetaking og analyse utført av pasient selv hjemme (utenfor sykehus eller institusjon).

Pasient med blodsukkermåling og telefon

Foto: Shutterstock

Et bredt utvalg av leverandører kan bidra til utvikling av løsningen, og vil kunne ha et stort vekstpotensial da løsningen kan bidra til betydelige samfunnsgevinster ved å fullutnytte gevinstpotensialet for hjemmeoppfølging. Dette skal bidra til å gi raskere behandling, bedre ressursutnyttelse i helsetjenesten og at pasienten tar større del av oppfølgingsansvaret for egen helse på en trygg måte.

Prosjektet starter høsten 2019 og går ut 2022.

Bakgrunn for prosjektet

Den norske helsetjenesten står overfor betydelige kapasitetsutfordringer med et økende antall pasienter og eldre med behov for helsetjenester, og samtidig en redusert tilgang på helsepersonell. Dette krever trygge, innovative alternativer til hvordan oppgavene i helsetjenesten kan utføres. For å møte disse utfordringene tilbys enkelte pasientgrupper for medisinsk avstandsoppfølging/ behandling fra hjemmet, der pasienten kan ta i bruk tilrettelagt teknologi, som muliggjør ulike registreringer og egenmålinger hjemme ved bruk av mobile enheter og «wearables». Økt hjemme-oppfølging gjennom medisinsk avstandsoppfølging har betydelige gevinster for både pasient, pårørende, helsetjenesten og samfunnet. I SØ sitt pågående innovasjonspartnerskap «Nyskapende pasientforløp» skal det utvikles helhetlig, digital/virtuell tjeneste som en integrert del av pasientforløp for trygg og god hjemmeoppfølging, der pasienten kan utføre og dele målinger/ registrering med helsetjenesten, få tilpasset informasjon og beslutningsstøtte og ha smidig kommunikasjon og samhandling med helsetjenesten underveis i forløpet. 

Mer informasjon om innovasjonspartnerskapsprosjektet

Et område som derimot er lite utforsket når det gjelder hjemmeoppfølging, og som Sykehuset Østfold ønsker å finne fremtidsrettede løsninger for, er prøvetaking og tilhørende analyse (eks. blod-, urin- og avføringsprøver) utført av pasienten selv hjemme (utenfor sykehus/institusjon). Dette vil ikke dekkes av tjeneste utviklet i «Nyskapende pasientforløp» da prøvetaking og analyse i seg selv er et såpass stort område at det krever innovasjonspartnerskap for å få løst.

Beskrivelse av behovet

Prøvetaking/-analyse er en svært sentral del av medisinsk utredning og behandling, gir viktig informasjon om pasientens helsetilstand og bestemmer videre oppfølging/behandling. I dag må pasientene komme til sykehus eller institusjon med laboratorium for å ta prøver. Det går mye tid til reising til og fra sykehus, telefonhenvendelser til en presset helsetjeneste, samt venting på time til prøvetaking og -svar. Venting utgjør en stor trussel da det ofte innebærer forverring av helsetilstand. Å flytte deler av prøvetakingen fra sykehus og hjem til pasienten innehar derfor et stort innovasjonspotensial både på produkt-, tjeneste- og organisasjonsnivå, men det krever også et utstrakt offentlig-privat samarbeid.

Leverandører av analyseinstrumenter tilbyr stadig flere hurtigtester og analyseinstrumenter til bruk «bedside» eller på institusjoner uten eget laboratorium. Denne utviklingen har vært «eksplosiv» de siste årene, og alt tyder på at den vil fortsette å øke pga. økende kapasitetsutfordringer i helsetjenesten og pasienters kompetanse om og forventninger til moderne helsetjenester. Selv om dagens apparater/instrumenter til hjemmebruk har et stort potensial og vil inngå i fremtidens helsetjenester, har de også mangler og svært begrensede forutsetninger for å kunne likestilles med prøver og analyser tatt på et sykehus. Det er dessuten et stort potensial for å utvikle prøve- og analyseinstrumenter som ikke finnes i markedet i dag. Sykehuslaboratoriene har de siste 50 årene hatt enorm utvikling hva gjelder analyserepertoar og et kontinuerlig høyt fokus på arbeid med standardisering mot andre referanselaboratorier, akkrediteringer og sertifisering. For at pasientene selv skal ta over noe prøvetaking, analysering og dokumentering er det blant annet behov for å:

  • Opprette kvalitet og sikkerhet rundt alle forhold av prøvetaking og analyse, og for at løsninger som utvikles er sikre, brukervennlige og designet for at det er pasienter (og ikke helsepersonell) som skal benytte dem. Dette er ikke tilfellet i dag, og utgjør en stor risiko.
  • Kunne tilby flere instrumenter da prøvematerialet som skal analyseres varierer ut i fra diagnose og behandling. Dette dekkes ikke i dag da det er mange prøver det ikke finnes prøve- og analyseinstrumenter til hjemmebruk for.
  • Se prøvetaking og analyse hjemme/utenfor sykehus i en helhetlig sammenheng gjennom godt samspill mellom pasient, teknologi og helsetjenesten. Dagens løsninger er ofte enkelt-løsninger uten kobling til sykehusets systemer, og mangler dermed nødvendig analyse-historikk, dokumentasjon, sporbarhet ved prøvetaking og kontroll av instrument i bruk.

Hjemmesykehus/-oppfølging må ikke gå på akkord med de krav som stilles til sykehuslaboratoriene og medisinske tester/analyser. I så fall risikerer man at oppfølgingen/behandlingen av pasienten kan bli feil eller mangelfull, noe som truer pasientsikkerheten og kan ha fatale følger. Både pasienter og helsepersonell må kunne stole på at oppfølging i hjemmet, inkludert prøvetaking og analyse, er av samme kvalitet som på sykehuset for at gevinstene av hjemmeoppfølging skal realiseres. En av forutsetningene for å lykkes med dette, er blant annet at prøvesvarene tatt i hjemmet blir medisinsk validert av lege på lik linje som prøver tatt på sykehus.

Med bakgrunn i dette har pasientene og helsetjenesten stort behov for løsninger/tjenester som opprettholder og bedrer kvaliteten og sikkerheten på prøvetaking og analyser hjemme, og Sykehuset Østfold (med partnere) ønsker å invitere næringslivsaktører til innovasjonspartnerskap for å designe, utvikle, teste og ta i bruk f.eks.:

  • Brukervennlige, innovative og kvalitetssikrede apparater/instrumenter og tjenester som bidrar til sikker prøvetaking og analyse utført av pasient (ikke-kvalifisert personell) hjemmet/utenfor sykehus. Dette kan være helt nye løsninger (stort potensial!), men også å sette sammen eksisterende løsninger på en ny måte, eller kombinere nye og eksisterende.
  • Helhetlige tjenester for prøvetaking og analyse i hjemmet som en naturlig del av en trygg og god hjemmeoppfølging med elektronisk svaroverføring fra hjem/annen institusjon til laboratoriedatasystemet på sykehuset/annet laboratorium, samt fjernstyring/overvåking av instrumentene fra laboratoriet.
    Behovet for god og sikker prøvetaking og analyse i hjemmet utført av pasient/ikke-kvalifisert personell gjelder hele helsetjenesten, og støtter oppunder lokale, regionale og nasjonale strategier. Et bredt utvalg av bedrifter kan bidra til utvikling av løsninger/tjenester, og vil ha et stort vekst-potensial da løsningen kan gi betydelige samfunnsgevinster ved å fullutnytte gevinstpotensialet for hjemmeoppfølging. Dette skal bidra til raskere og riktigere behandling, bedre ressursutnyttelse i helsetjenesten og at pasienten tar større del av oppfølgingsansvaret for egen helse på en trygg måte.

Markedsdialog – Invitasjon til næringslivet (foreløpig)

Tidspunkt: 22. januar 2020 kl. 0900-1530
Sted: Østfold

I midten av 2020 vil Sykehuset Østfold gjennomføre en konkurranse for inngå innovasjonspartnerskap som har som mål å utvikle nye løsninger/tjenester for sikker prøvetaking og analyse i hjemmet utført av pasienten selv.

Før konkurransen ønsker Sykehuset Østfold å invitere næringslivet til dialogmøte for å presentere innovasjonsprosjektet og behovet for nye løsninger. Formålet med disse møtene er å komme i dialog med markedet for å drøfte problemstillingen, få innspill og avklare innovasjonspotensial. Innspill fra markedsdialogen vil benyttes i videre arbeid med behovs- og kravspesifikasjonen for konkurransen. 

Invitasjonen vil bli publisert på Doffin. Hold av datoen!
Mer informasjon kommer.

Prosjektets tidslinje og faser

Fase 1 – Behovsavklaring (juni 2019 – desember 2019)

Formålet med denne fasen er å få forståelse for behovet og avdekke hvilket problem som skal løses.


Fase 2 – Markedsdialog (januar 2020 – mars 2020)

Formålet med denne fasen er å komme i dialog med potensielle leverandører for å drøfte problemstillinger, få innspill om mulige løsninger og eventuelle utfordringer i prosjektet, samt avklare innovasjonspotensial.

Fase 3 – Konkurranse (mars 2020 – november 2020)

Formålet med denne fasen er å velge de best egnede samarbeidspartnere, forhandle om innovasjonsprosjektet og inngå et eller flere innovasjonspartnerskap.
Fasen består av følgende aktiviteter:

  • Kunngjøring av konkurransen
  • Prekvalifisering
  • Innlevering og presentasjon av tilbud
  • Forhandling
  • Innlevering av endelig tilbud
  • Evaluering
  • Kontraktinngåelse

Difi er ansvarlig for veiledning i konkurransegjennomføringen.

Fase 4 – Utvikling (desember 2020 – april 2022)

Formålet med denne fasen er tett samarbeid og utvikling av konkrete løsninger/tjenester som kan kjøpes inn av offentlig part. Planen er å sette i gang flere innovasjonspartnerskap hvor det utvikles helt nye løsninger på konkrete behov. Innovasjon Norge kommer til å bidra med finansiering i denne delen.

Fase 5 – Kjøp (mai 2022 – august 2022)

Formålet med denne fasen er å kjøpe løsninger som er utviklet og som svarer til avtalte resultat.
Det avsluttende kjøpet må reguleres i konkurransegjennomføringen. Dette vil sannsynligvis bli i form av en kjøpsopsjon. Difi og Innovasjon Norge bistår i denne delen.

Status for prosjektet

Prosjektet er i fase 1 (behovsavklaring).

  • Oppstart av prosjektet
  • Kartlegge hvilke pasientgrupper og analyser dette egner seg for (intern behovskartlegging)
  • Verifisere funn fra intern kartlegging med andre sykehus
  • Kartlegge eksisterende løsninger og pågående prosjekter
  • Kartlegge relevante private aktører
  • Kartlegge teknologiske rammebetingelser og regulatoriske forhold knyttet til utvikling av medtech-utstyr
  • Anskaffelse av tjenestedesignkompetanse som skal bidra til å tydeliggjøre behovet

Mer informasjon kommer.

Samarbeidspartnere

Prosjektet samarbeider med Innovasjon Norge, Difi og Leverandørutviklingsprogrammet for gjennomføring av innovasjonspartnerskapet.

Sentrale samarbeidsaktører er også: 

  • Helse Sør-Øst RHF
  • Sykehuspartner HF
  • Norway Health Tech
  • Annet sykehus i regionen som skal følge prosjektet tett og inngå I prosjektorganisasjonen (under avklaring)

Mer informasjon kommer.

Kontaktinformasjon

Prosjektledelse


Anne Kathrine Palacios

Anne-Kathrine Palacios
Avdelingssjef, senter for laboratoriemedisin
Sykehuset Østfold
E-post: anne-kathrine.palacios@so-hf.no

Ingunn Olsen
Ingunn Olsen                                                                                 
Innovasjonssjef
Sykehuset Østfold                                                      
E-post: ingunn.olsen@so-hf.no
Cecilie Vitting
​Innkjøp
Cecilie Vitting
Rådgiver fra Sykehusinnkjøp
E-post: cecilie.vitting@sykehusinnkjop.no




Hva er et innovasjonspartnerskap?

Innovasjonspartnerskap er en juridisk anskaffelsesprosedyre og en samarbeidsmodell som skal legge til rette for økt nytenkning og innovasjon. Oppdragsgiver (offentlig aktør) og privat næringsliv (leverandører) skal utvikle løsninger eller tjenester som ikke finnes i markedet fra før. Deler av den nye løsningen/tjenesten kan basere seg på eksisterende løsninger.
Etter endt utvikling kan oppdragsgiver velge å kjøpe løsningen uten å gå veien om konkurranse først. Prosessen består av fem faser:

Innovasjonspartnerskap 5 faser
 
Ill: Innova 

For mer informasjon om Innovasjonspartnerskap, se lenke:

Innovasjonspartnerskap
Fant du det du lette etter?
Vi trenger din hjelp for å forbedre nettsidene våre. Tilbakemeldingen din vil bli lest, men vi kan dessverre ikke besvare den. Husk å ikke sende personlig informasjon, for eksempel e-post, telefonnummer eller personnummer.