For å få dette til er det utviklet nasjonale standardiserte meldinger som på en sikker måte kan sendes elektronisk mellom journalsystemene henholdsvis på sykehus, hos fastlege og kommunehelsetjenesten. Eksempler på meldinger som brukes i dag er henvisning, epikrise, svarmeldinger/prøvesvar, pleie- og omsorgsmeldinger (PLO-meldinger) og frittstående dialogmeldinger.
Kontaktpunkter
Akutt stans i meldingsutveksling
Varsles på e-post:
meldingsansvarlig@so-hf.no (hele døgnet) samt tlf. 469 57 693 (dagtid).
Planlagt stans i meldingsutveksling
Varsles på e-post:
meldingsansvarlig@so-hf.no
Basismeldinger
Svarmeldinger fra senter for laboratoriemedisin:
meldingsansvarlig@so-hf.no
Svarmeldinger fra avdeling for bildediagnostikk: patrizia.rita.dominici@so-hf.no
Epikriser: dokumentasjonssenteret: tlf.: 69 86 54 20 (alt.:
meldingsansvarlig@so-hf.no)
Pleie - og omsorgsmeldinger/dialogmeldinger:
meldingsansvarlig@so-hf.no
Elektronisk meldingsansvarlig Sykehuset Østfold
Jon-Espen Sjøstrøm, rådgiver samhandling
E-post:
meldingsansvarlig@so-hf.no
Pleie- og omsorgsmeldinger
Meldingstyper og bruksområder for pleie- og omsorgsmeldinger (PLO-meldinger)
Sykehuset sender følgende:
Melding om innlagt pasient
Melding som sendes automatisk fra sykehuset til kommunen idet man registrerer at pasienten har pleie- og omsorgstjenester i kommunen på innleggelsestidspunktet.
Helseopplysning
Journaldokument som opprettes og sendes for å gi informasjon om aktuell situasjon ved innleggelse og underveis i forløpet. Kan sendes flere ganger i løpet av innleggelsen.
Melding om utskrivningsklar pasient
Melding som sendes fra sykehus til kommune idet pasienten er definert utskrivningsklar.
Avmelding av utskrivningsklar pasient
Melding som sendes fra sykehuset i det man registrerer at pasienten likevel ikke er utskrivningsklar.
Melding om utskrevet pasient
Melding sendes idet pasienten skrives ut fra DIPS fra sykehuset.
Sykehuset mottar følgende:
Innleggelsesrapport
Melding som sendes fra kommune til sykehus med aktuelle opplysninger om pasientens helse og funksjonsnivå ved innleggelse. Kan sendes så snart det er avklart at pasienten skal overføres til akuttmottaket i SØ.
Adressering av PLO-meldinger til SØ
Sykehuset Østfold har opprettet 2 tjenesteadresser som skal benyttes i all PLO-dialog:
PLO Innleggelse Somatikk
Skal alltid velges når pasienten er innlagt i somatiske avdelinger.
PLO Innleggelse Psykiatri
Skal alltid velges når pasienten er innlagt i psykiatriske avdelinger.
Innleggelsesrapport sendes i henhold til disse 2 tjenestene.
Kjøreregler for bruk av pleie - og omsorgsmeldinger
Pleie og omsorgsmeldinger benyttes i forbindelse med innleggelse (døgnopphold) i Sykehuset Østfold.
- Pleie - og omsorgsmeldinger er journaldokumenter og blir lagret i pasientens journal.
- For pasienter med H-nummer (hjelpenummer – dvs at pasienten ikke har et ordinært fødselsnummer) skal ikke PLO-meldinger benyttes. For pasienter med H-nummer gjelder rutiner med telefoni og evt. meldeskjemaer på papir.
- Telefon – det vil fremdeles være behov av telefonkontakt mellom samhandlingspartene. I de tilfeller hvor det er nødvendig med rask informasjon og hurtige avklaringer er det viktig å sikre at involverte parter har nødvendige opplysninger tilgjengelig. Dette er særlig viktig utenfor alminnelig kontortid (kveld/natt og helg/helligdager).
- For pasienter som ikke er innlagt i SØ (dette gjelder pasienter på dagavdelinger/dialyse/akuttmottak/ poliklinikk) så skal man ikke bruke Pleie- og omsorgsmeldinger i dialog med kommunene. Her gjelder telefonrutiner ref. retningslinje 5 i Samarbeidsavtalen.
Retningslinjer for bruk av pleie- og omsorgsmeldinger, inkl. samtykke
Lenke til helsedirektoratets veiledning
Kommuner utenfor Helsefellesskapet/opptaksområdet der sykehuset har tilrettelagt for elektronisk meldingsutveksling med pleie og omsorgsmeldinger
Ås kommune
Aurskog-Høland kommune
Nordre Follo kommune
Frogn kommune
Enebakk kommune
Lillestrøm kommune
Oslo kommune
Nesodden kommune
Hamar kommune
Ringerike kommune
Ringsaker kommune
Elverum kommune
Bærum kommune
Kongsvinger kommune
Modum kommune
Drammen kommune
Rælingen kommune
Kongsberg kommune
Lier kommune
- Stavanger kommune
- Kristiansand kommune
Arendal kommune
Bergen kommune
Asker kommune
Sandnes kommune
Jevnaker kommune
Trondheim kommune
Åsnes kommune
Øvre Eiker kommune
Grue kommune
Porsgrunn kommune
Lørenskog kommune
Kragerø kommune
Lillehammer kommune
Gjøvik kommune
Gausdal kommune
Ringebu kommune
Øyer kommune
Nittedal kommune
Gjerdrum kommune
Hole kommune
Nes kommune
Lunner kommune
Horten kommune
Larvik kommune
Sandefjord kommune
Holmestrand kommune
Tønsberg kommune
(Skien kommune)
(Ullensaker kommune)
(Nannestad kommune)
(Hurdal kommune)
(Eidsvoll kommune)
Nye kommuner tilkommer listen etterhvert.
Dialogmeldinger
Generelt om dialogmeldinger
Aktuelle dokumenttyper: Avvik, forespørsel og svar på forespørsel.
Dette er meldinger som kan sendes mellom sykehuset og eksterne kommunikasjonsparter. Disse meldingene benyttes til å spørre, undersøke, lage avtaler, innhente informasjon eller konferere.
Dialogmeldinger skal kun brukes dersom pasienten har ordinært norsk fødsels- og personnummer eller D-nummer. For pasienter med H-nummer (hjelpenummer – dvs at pasienten ikke har et ordinært fødselsnummer) skal dialogmeldinger ikke benyttes.
Det er ikke gitt anledning til å benytte andre dokumenttyper i dialog med SØ (f.eks.
DialogNotat / Medisinske opplysninger / Helseopplysninger).
Kjøreregler for bruk av dialogmeldinger
-
Forventet svartid: 3 – 5 virkedager.
-
Det er ikke mulig å legge ved vedlegg eller sett inn utklipp i dialogmeldinger.
-
Forespørsel brukes som innledning til dialog.
-
Svar på forespørsel brukes når man svarer på et dialogmelding.
-
Når kan dialogmelding benyttes: primært i perioden fra en henvisning er mottatt ved HF og inntil 12 måneder siden pasientens siste kontakt ved SØ,
Dialogmeldinger skal
ikke benyttes ved:
- Øyeblikkelig hjelp avklaringer eller funn av alvorlig karakter - da må telefonkontakt benyttes
- Lange faglige utredninger (som hører hjemme i andre typer journaldokumenter)
- Generelle råd som ikke er aktuelle for behandlingsformål
- Administrative diskusjoner som f.eks. arbeidsfordeling fastlege/sykehuslege/kommunehelsetjeneste
- Dialogmeldinger skal kun ha 1 mottaker. Kopimottakere skal ikke benyttes.
- Meldingstypen
Avvik benyttes kun dersom dialogmeldingen er på feil pasient, sendt til feil mottaker, eller hvis innholdet ikke er i tråd med kjørereglene.
Spesielt for fastlege/eksterne:
Start meldingen med
navn på mottaker og/eller fagområde.
Opprett en dialogmelding pr. fagområde. Ikke bland forespørsler som involverer flere fagområder i samme melding.
Spesielt for HF:
Start meldingen med referanse til henvisning hvis aktuelt.
Spesielt for
sykepleietjeneste/saksbehandling/psykisk helsetjeneste i kommunene:
Når pasient
er innlagt i SØ og dialogen er mellom sengepost og kommune, så skal dialogmeldinger alltid adresseres til hhv
PLO Innleggelse Somatikk eller
PLO Innleggelse Psykiatri.
Annen dialog skal adresseres til aktuelt fagområde (nevrologi, ortopedi, hjertesykdommer, geriatri osv).
Retningslinjer for innhold
- vær konsis og konkret, og vurder ordlyd à
dokumentet ligger i pasientens journal
- unngå forkortelser og vanskelige medisinske termer
- det er ikke nødvendig med navn på avsender og "høflighetsfraser" i selve meldingen
- tydelige problemstillinger som er enkle å svare ut, og som ikke genererer nye spørsmål
- ikke bland fagområder (f.eks. kirurgi og medisin) i samme melding. Opprett en melding pr. relevant mottaker.
Eksempler på bruk
For fastlege/legekontor/andre:
- Etterspørre status på en henvisning eller ettersende tilleggsopplysninger
- Spørsmål vedrørende oppfølging av pasient etter et sykehusopphold eller knyttet til en epikrise
- Spørsmål om legemiddelbehandling
- Ettersende tilleggsopplysninger
- Etterspørre epikrise
For spesialisthelsetjenesten (SØ):
- Innhente tilleggsinformasjon knyttet til mottatt henvisning for å kunne gi riktig vurdering og prioritet
- Spørsmål knyttet til inneliggende pasient, et poliklinisk forløp, oppfølging av pasienter med kroniske sykdommer
- Spørsmål om legemiddelbehandling
- Ettersende tilleggsopplysninger
Hvor kan jeg sende til i Sykehuset Østfold?
Dialogmeldinger skal adresseres til aktuelt
fagområde. Bruk tjenesteadresser hentet fra Norsk Helse Netts adresseregister.
Dersom du
svarer på en melding fra SØ så er det ikke behov for å angi fagområde da meldingen finner tilbake til avsender i SØ av seg selv (ref-to-parent).
Merk1
Avdeling for bildedagnostikk og Senter for laboratoriemedisin bruker ikke dialogmeldinger. Disse avdelingene må inntil videre kontaktes på telefon.
Merk2
Følgende tjenester er ikke tilknyttet fagspesifikke avdelinger og skal
ikke velges ved adressering av dialogmeldinger:
-
Forskrivning (kun internt for SØ)
-
PLO Innleggelse Somatikk (skal kun benyttes i PLO-relatert meldingsutveksling fra fra kommunen. Gjelder kun for sykepleietjeneste/saksbehandling/psykisk helsetjeneste i forbindelse med at pasienten er innlagt i SØ).
-
PLO Innleggelse Psykiatri (skal kun benyttes i PLO-relatert meldingsutveksling fra kommunen. Gjelder kun for sykepleietjeneste/saksbehandling/psykisk helsetjeneste i forbindelse med at pasienten er innlagt i SØ).
-
Digitale innbyggertjenester (kun internt for SØ):
-
Fellesfaglig avsenderadresse (er default ved REPLY til SØ. Ellers kun for SØ).
- Meldeordning uønsket hendelse, synergi (kun internt for SØ).
- Medisinsk biokjemi (rekvisisjon/svar) (kun teknisk bruk relatert til elektroniske rekvireringsløsning)
- Medisinsk mikrobiologi (rekvisisjon/svar) (kun teknisk bruk relatert til elektroniske rekvireringsløsning)
- Patologi (kun teknisk bruk relatert til elektroniske rekvireringsløsning)
Brukerveiledning for legekontor
PriDOK
SystemX
CGM
InfoDoc
Dialogmeldinger med kommunene
Bruk av dialogmeldinger mellom kommunehelsetjenesten og sykehuset
Varslingsrutiner
Planlagt nedetid som påvirker pleie- og omsorgsmeldinger og dialogmeldinger
Sjekkliste for varsling av planlagt nedetid på pasientrelatert elektronisk meldingsutveksling
Driftsavtalen
Driftsavtale for pasientrelatert meldingsutveksling mellom SØ og kommuneneAnnen informasjon
Henvisning og rekvirering
Henvisning og rekvireringOm meldingstyper og helsehjelpsområdene/tjenestebasert adressering
Hvilke meldinger kan du bruke til de ulike tjenestene
Skjematisk oversikt alle meldingstyper i bruk ved SØ
Samarbeidsavtale IKT
Retningslinje 9Digital Samhandling - direktoratet for e-Helse
Program digital samhandling