For å få dette til er det utviklet nasjonale standardiserte meldinger som på en sikker måte kan sendes elektronisk mellom journalsystemene henholdsvis på sykehus, hos fastlege og kommunehelsetjenesten. Eksempler på meldinger som brukes i dag er henvisning, epikrise, svarmeldinger/prøvesvar, pleie- og omsorgsmeldinger (PLO-meldinger) og frittstående dialogmeldinger.
Kontaktpunkter
Akutt stans i meldingsutveksling
Varsles på e-post:
meldingsansvarlig@so-hf.no (hele døgnet) samt tlf. 469 57 693 (dagtid).
Planlagt stans i meldingsutveksling
Varsles på e-post:
meldingsansvarlig@so-hf.no
Basismeldinger
Svarmeldinger fra senter for laboratoriemedisin:
lvmskliniskikt@so-hf.no
Svarmeldinger fra avdeling for bildediagnostikk:
espen.mostad@so-hf.no
Epikriser: dokumentasjonssenteret: tlf.: 69 86 54 20 (alt.:
meldingsansvarlig@so-hf.no)
Pleie - og omsorgsmeldinger/dialogmeldinger:
meldingsansvarlig@so-hf.no
Elektronisk meldingsansvarlig Sykehuset Østfold
Jon-Espen Sjøstrøm, rådgiver samhandling
E-post:
meldingsansvarlig@so-hf.no
Pleie- og omsorgsmeldinger
Meldingstyper og bruksområder
-
Melding om innlagt pasient. Melding som sendes automatisk fra sykehuset til kommunen idet man registrerer at pasienten er bruker av kommunale tjenester.
-
Innleggelsesrapport. Melding som sendes fra kommune til sykehus med aktuelle opplysninger om pasientens helse og funksjonsnivå ved innleggelse. Kan sendes så snart det er avklart at pasienten skal overføres til akuttmottaket i SØ.
-
Helseopplysning – tidligmelding. Journaldokument som opprettes og sendes for å gi informasjon om aktuell situasjon ved innleggelse. Skal være kommunen i hende innen 24 timer etter innleggelse.
-
Helseopplysning – endringsmelding. Journaldokument som opprettes og sendes elektronisk ved behov for å gi nye/endret informasjon til kommunen.
-
Helseopplysning. Journaldokument som opprettes og sendes som den endelige informasjonen til kommunen før pasienten utskrives.
-
Melding om utskrivningsklar pasient. Melding som sendes fra sykehus til kommune idet pasienten er definert utskrivningsklar. Melding sendes automatisk ved registrering av utskrivningsklar dato i DIPS.
-
Avmelding av utskrivningsklar pasient. Melding som sendes automatisk fra sykehuset i det man registrerer at pasienten likevel ikke er utskrivningsklar.
-
Melding om utskrevet pasient. Melding sendes automatisk idet pasienten skrives ut fra DIPS og fra sykehuset.
Adressering av PLO-meldinger til SØ
Sykehuset Østfold har opprettet 2 tjenesteadresser som skal benyttes i all PLO-dialog:
PLO Innleggelse Somatikk
Skal alltid velges når pasienten er innlagt i somatiske avdelinger.
PLO Innleggelse Psykiatri
Skal alltid velges når pasienten er innlagt i psykiatriske avdelinger.
Innleggelsesrapport sendes i henhold til disse 2 tjenenste.
Kjøreregler for bruk av pleie - og omsorgsmeldinger
Pleie og omsorgsmeldinger benyttes i forbindelse med innleggelse (døgnopphold) i Sykehuset Østfold.
- Pleie - og omsorgsmeldinger er journaldokumenter og blir lagret i pasientens journal.
- For pasienter med H-nummer (hjelpenummer – dvs at pasienten ikke har et ordinært fødselsnummer) skal ikke PLO-meldinger benyttes. For pasienter med H-nummer gjelder rutiner med telefoni og evt. meldeskjemaer på papir.
- Telefon – det vil fremdeles være behov av telefonkontakt mellom samhandlingspartene. I de tilfeller hvor det er nødvendig med rask informasjon og hurtige avklaringer er det viktig å sikre at involverte parter har nødvendige opplysninger tilgjengelig. Dette er særlig viktig utenfor alminnelig kontortid (kveld/natt og helg/helligdager).
- For pasienter som ikke er innlagt i SØ (dette gjelder pasienter på dagavdelinger/dialyse/akuttmottak/poliklinikk) så skal man ikke bruke Pleie- og omsorgsmeldinger i dialog med kommunene. Her gjelder telefonrutiner ref. retningslinje 5 i Samarbeidsavtalen.
Retningslinjer for bruk av pleie- og omsorgsmeldinger, inkl. samtykke
Link til helsedirektoratets veiledning
Kommuner utenfor Sykehuset Østfolds opptaksområde som har elektronisk meldingsutveksling med pleie og omsorgsmeldinger
Ås kommune
Aurskog-Høland kommune
Nordre Follo kommune
Frogn kommune
Dialogmeldinger
Generelt om dialogmeldinger
Aktuelle dokumenttyper: Avvik, forespørsel og svar på forespørsel.
Dette er meldinger som kan sendes mellom sykehuset og eksterne kommunikasjonsparter. Disse meldingene benyttes til å spørre, undersøke, lage avtaler, innhente informasjon eller konferere.
Dialogmeldinger skal kun brukes dersom pasienten har ordinært norsk fødsels- og personnummer eller D-nummer. For pasienter med H-nummer (hjelpenummer – dvs at pasienten ikke har et ordinært fødselsnummer) skal dialogmeldinger ikke benyttes.
Det er ikke gitt anledning til å benytte andre dokumenttyper i dialog med SØ (f.eks.
DialogNotat / Medisinske opplysninger / Helseopplysninger).
Kjøreregler for bruk av dialogmeldinger
-
Forventet svartid: 3 – 5 virkedager.
-
Det er ikke mulig å legge ved vedlegg eller sett inn utklipp i dialogmeldinger.
-
Forespørsel brukes som innledning til dialog.
-
Svar på forespørsel brukes når man svarer på et dialogmelding.
-
Når kan dialogmelding benyttes: primært i perioden fra en henvisning er mottatt ved HF og inntil 12 måneder siden pasientens siste kontakt ved SØ,
Skal
ikke benyttes ved:
- Øyeblikkelig hjelp avklaringer eller funn av alvorlig karakter - da må telefonkontakt benyttes
- Lange faglige utredninger (som hører hjemme i andre typer journaldokumenter)
- Generelle råd som ikke er aktuelle for behandlingsformål
- Administrative diskusjoner som f.eks. arbeidsfordeling fastlege/sykehuslege/kommunehelsetjeneste
- Dialogmeldinger skal kun ha 1 mottaker. Kopimottakere skal ikke benyttes.
- Meldingstypen
Avvik benyttes kun dersom dialogmeldingen er på feil pasient, sendt til feil mottaker, eller hvis innholdet ikke er i tråd med kjørereglene.
Spesielt for fastlege/eksterne:
- Start meldingen med
navn på mottaker og/eller fagområde.
- Opprett en dialogmelding pr. fagområde. Ikke bland forespørsler som involverer flere fagområder i samme melding.
Spesielt for HF:
- Start meldingen med referanse til henvisning hvis aktuelt.
Spesielt for
sykepleietjeneste/saksbehandling/psykisk helsetjeneste i kommunene:
- Når pasient er innlagt i SØ og dialogen er mellom sengepost og kommune, så skal dialogmeldinger alltid adresseres til hhv
PLO Innleggelse Somatikk eller
PLO Innleggelse Psykiatri.
- Annen dialog skal adresseres til aktuelt fagområde (nevrologi, ortopedi, hjertesykdommer, geriatri osv).
Retningslinjer for innhold
- vær konsis og konkret, og vurder ordlyd à
dokumentet ligger i pasientens journal
- unngå forkortelser og vanskelige medisinske termer
- det er ikke nødvendig med navn på avsender og "høflighetsfraser" i selve meldingen
- tydelige problemstillinger som er enkle å svare ut, og som ikke genererer nye spørsmål
- ikke bland fagområder (f.eks. kirurgi og medisin) i samme melding. Opprett en melding pr. relevant mottaker.
Eksempler på bruk
For fastlege/legekontor/andre:
- Etterspørre status på en henvisning eller ettersende tilleggsopplysninger
- Spørsmål vedrørende oppfølging av pasient etter et sykehusopphold eller knyttet til en epikrise
- Spørsmål om legemiddelbehandling
- Ettersende tilleggsopplysninger
- Etterspørre epikrise
For spesialisthelsetjenesten (SØ):
- Innhente tilleggsinformasjon knyttet til mottatt henvisning for å kunne gi riktig vurdering og prioritet
- Spørsmål knyttet til inneliggende pasient, et poliklinisk forløp, oppfølging av pasienter med kroniske sykdommer
- Spørsmål om legemiddelbehandling
- Ettersende tilleggsopplysninger
Hvor kan jeg sende til i Sykehuset Østfold?
Dialogmeldinger skal adresseres til aktuelt
fagområde. Bruk tjenesteadresser hentet fra Norsk Helse Netts adresseregister.
Dersom du
svarer på en melding fra SØ så er det ikke behov for å angi fagområde da meldingen finner tilbake til avsender i SØ av seg selv (ref-to-parent).
Merk1: Avdeling for bildedagnostikk og Senter for laboratoriemedisin bruker ikke dialogmeldinger. Disse avdelingene må inntil videre kontaktes på telefon.
Merk2: Følgende tjenester er ikke tilknyttet fagspesifikke avdelinger og skal
ikke velges ved adressering av dialogmeldinger:
-
Forskrivning (kun internt fra SØ)
-
PLO Innleggelse Somatikk (skal kun benyttes i PLO-relatert meldingsutveksling fra fra kommunen*).
-
PLO Innleggelse Psykiatri (skal kun benyttes i PLO-relatert meldingsutveksling fra kommunen*).
-
Digitale innbyggertjenester (kun internt for SØ):
-
Fellesfaglig avsenderadresse (er default ved REPLY til SØ. Ellers kun for SØ).
-
Meldeordning uønsket hendelse, synergi (kun internt for SØ).
Dialogmeldinger sendt til disse tjenestene vil bli besvart med avvik, og med henstilling til å velge riktig fagområde.
*gjelder kun for
sykepleietjeneste/saksbehandling/psykisk helsetjeneste i forbindelse med at pasienten er innlagt i SØ.
Brukerveiledning for legekontor
PriDOK
SystemX
CGM
InfoDoc
Informasjon for kommunehelsetjenesten
Bruk av dialogmeldinger mellom kommunehelsetjenesten og sykehuset
Varsling og nødrutiner
Planlagt nedetid som påvirker pleie- og omsorgsmeldinger og dialogmeldinger
Sjekkliste for varsling av planlagt nedetid på pasientrelatert elektronisk meldingsutveksling
Driftsavtalen
Driftsavtale for pasientrelatert meldingsutveksling mellom SØ og kommuneneAnnen informasjon
Henvisning og rekvirering
Henvisning og rekvireringElektroniske meldinger - eksterne kommunikasjonsparter
Skjematisk oversiktSamarbeidsavtale IKT
Retningslinje 9Program for meldingsutbredelse
Informasjon om program for meldingsutbredelse hos Norsk Helsenett