Blomster til glede - ikke til besvær

Blomster er hyggelig både å få og å gi bort, og mange besøkende har med seg blomster når de skal på pasientbesøk. Dessverre kan noen blomster gi ubehag for pasienter og for medarbeidere. Selv om noen reagerer på en del typer blomster, er utvalget stort blant blomster besøkende kan ha med når de kommer på pasientbesøk.

Berit Louise Palm
Publisert 04.12.2017
Bilde av en julestjerne

Julestjernen, som er en av de mest populære juleblomstene, er ikke en favoritt blant landets allergikere. Julestjernen inneholder slimhinne- og hudirriterende stoffer. Også julegleden kan gi luftveisproblemer. Heldigvis finnes det allergivennlige og duftsvake blomster i alle julens farger å få tak i.

Ta en titt på Astma- og allergiforbundet sine nettsider for å få gode tips til allergivennlige juleblomster og hvordan få en allergifrisk jul.

Det er ikke alle døgnområder hvor det er lov å ta med blomster til pasientene.

Her kan du se om det døgnområdet eller den avdelingen du skal besøke tillater blomster.