Bruk munnbind i sykehuset ved luftveissymptomer

- For å hindre smittespredning i sykehuset, skal alle medarbeidere, pasienter, ledsagere og besøkende nå bruke munnbind i sykehuset dersom de har symptomer på luftveisinfeksjoner, sier fagdirektør Helge Stene-Johansen.

Jeanette Høydahl
Publisert 19.12.2022
Sist oppdatert 20.12.2022
Helge Stene-Johansen

Symptomer på luftveisinfeksjoner er sår hals, rennende nese, hosting og/eller nysing.

­- Det er et økende smittetrykk rundt oss, og i sykehuset er det en rekke pasienter som risikerer å bli alvorlig syke dersom de blir smittet. I tillegg må sykehuset prøve å unngå at mange medarbeidere blir syke, sier Stene-Johansen.

De siste ukene har sykehuset hatt mange covid-innleggelser. På nasjonalt nivå ser man en avflating i antall innleggelser, noe som kan bety at toppen av bølgen er nå. Årets influensautbrudd er også i gang, og sykehuset har et økende antall innleggelser med influensa.

Astri Lervik Larsen

- Influensautbruddet kommer tidligere enn vanlig, og det er forventet mange syke rundt jul og nyttår. På toppen av dette er det også utbrudd med RS-virus, som kan gi alvorlig sykdom hos både de yngste og de eldste pasientene våre, sier avdelingssjef Astri Lervik Larsen i avdeling for smittevern.

Munnbind vil være tilgjengelig ved inngangene ved sykehusene i Moss og Kalnes, og ved de andre lokasjonene. Barn under 12 år anbefales ikke å bruke munnbind.

Her finner du mer informasjon om besøk/ledsagere og kontaktinformasjon til de ulike avdelingene.