Deler forskning med lokalbefolkningen

Lurer du på hva forskerne i Sykehuset Østfold kan fortelle om botox mot migrene, ryggsmerter, barn med nedre luftveisinfeksjoner, hjerteflimmer og blodfortynnende, eller HPVs rolle i kreftutvikling? Onsdag 12. september inviteres det til ny åpen kveld om forskning.

Cecilie Sommer-Mathiesen
Publisert 06.09.2018
Sist oppdatert 10.08.2020
Åpen kveld om forskning
Sykehuset Østfold inviterer til åpen kveld om forskning 12. september. Her fra den aller første åpne kvelden om forskning som ble arrangert i mars.

​I mars i år inviterte Sykehuset Østfolds forskningsavdeling og Sykehuset Østfolds forskningsstiftelse for første gang alle som hadde lyst til å høre mer om forskningsaktiviteten ved sykehuset. Arrangementet ble tatt godt imot, med mange besøkende i ulike aldere som fikk høre korte foredrag om forskningsaktiviteten, og muligheten til å stille spørsmål. Flere ga også tilbakemelding om at de var interessert i å delta i forskningsstudier.

Se også: Vellykket kveld om forskning

- Vi var veldig godt fornøyd etter det første arrangementet, det gikk over all forventning. Dette er en flott anledning til å møte befolkningen og vise frem hvilke forskningsprosjekt som pågår i sykehuset, sier forskningssjef Waleed Ghanima.

18.00-18.10 Introduksjon ved forskningsavdelingen
18.10-18.25 Botox-behandling av pasienter med kronisk migrene v/seksjonsoverlege Azhar Abbas, nevrologisk avdeling
18.30-18.45 Ryggsmerter - kan vi stille diagnosen enklere? Fysioterapeut Eivind Hasvik, avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering
18.50-19.05 Trenger barn med nedre luftveisinfeksjon antibiotikabehandling? Overlege Jon Olav Hunderi v/barne- og ungdomsklinikken
19.05-19.15 Pause
19.15-19.30 Hvordan redusere blødningsrisikoen hos pasienter med hjerteflimmer som bruker blodfortynnende? Overlege Ole Christian Rutherford, hjertemedisinsk avdeling
19.35-20.00 HPVs rolle i kreftutvikling - kan det forebygges? Overlege Agnes Kathrine Lie, seksjon for patologi

Forskning bidrar til ny kunnskap som igjen kan bidra til en bedre helsetjeneste og økt kvalitet og sikkerhet i pasientbehandlingen, og er et viktig satsingsområde. Det pågår for tiden rundt 150 ulike prosjekter i Sykehuset Østfold, fordelt på mange ulike fagfelt.

Nå håper forskningssjefen mange tar turen til Kalnes førstkommende onsdag.
- Hvis du er interessert i å høre hva vi forsker på og hva vår forskning kan bety for deg og din helse, bør du komme på den åpne kvelden, sier Ghanima.
Der vil det denne gangen bli gitt korte foredrag om botox-behandling av migrenepasienter, ryggsmerter, barn med nedre luftveisinfeksjon, hjerteflimmer og blodfortynnende, samt HPV og kreftforebygging. Det vil bli anledning til å stille forskerne spørsmål om temaene som presenteres.