Fortsatt munnbind i sykehuset

Både pasienter som har time i sykehuset, ledsagere og besøkende skal bruke munnbind i Sykehuset Østfold. – Vi har mange sårbare pasienter som vi fortsatt må beskytte, sier fagdirektør Helge Stene-Johansen.

Publisert 14.02.2022
Sist oppdatert 16.02.2022
Illustrasjon munnbind
I sykehuset skal munnbindet fortsatt være på. (Illustrasjonsbilde)

Etter at de fleste nasjonale smitteverntiltakene ble fjernet lørdag 12. februar, har folk flest lagt bort munnbindet. Men hvis du skal til sykehuset, skal munnbindet fortsatt på.

- Vi må ha strengere regler i helsetjenesten enn det som gjelder i samfunnet forøvrig. Det gjelder både for pasienter, besøkende og også for medarbeidere, sier Stene-Johansen.

Må være hjemme
Helge Stene-Johansen

I sykehuset er det en rekke pasienter som risikerer å bli alvorlig syke dersom de blir smittet. I tillegg må sykehuset prøve å unngå at mange medarbeidere blir syke. Medarbeidere skal fortsatt bruke munnbind ved pasientkontakt, og når de ikke kan holde 1 meter avstand til kollegaer.

- Sykefraværet i sykehuset er høyt, og det er viktig at vi gjør hva vi kan for at det ikke øker ytterligere. I tillegg til å bruke beskyttelsesutstyr, skal alle medarbeidere i sykehuset fortsatt være hjemme i minst 4 dager hvis de har testet positivt på korona. Dette gjelder uansett vaksinestatus og om de har symptomer eller ikke, sier Stene-Johansen.

Fortsatt besøksrestriksjoner

Besøksforbudet i Sykehuset Østfold ble opphevet 4. februar, men det er fortsatt strenge restriksjoner for besøk.

Se informasjon om besøk her på sykehuset internettside

Besøkstider - Sykehuset Østfold (sykehuset-ostfold.no)