Nyskapende pasientforløp (digital hjemmeoppfølging)
I prosjektet heter «Nyskapende pasientforløp» har Sykehuset Østfold gått sammen med Innovasjon Norge, Difi og Leverandørutviklingsprogrammet for å invitere private leverandører til å inngå innovasjonspartnerskap, for å utvikle fremtidsrettede løsninger og tjenester som muliggjør trygg og god hjemmeoppfølging for kreftpasienter.
Behovet for gode løsninger for digital hjemmeoppfølging gjelder for mange pasientgrupper, men kreft er valgt som "case" da det utgjør et betydelig utfordringsbilde på verdensbasis, både for pasient og pårørende, helsetjenesten og samfunnet. Ambisjonen for partnerskapet er at løsningen(e) skal kunne breddes ut til flere pasientgrupper, samt at den skal være gjenbrukbar i helsetjenesten både nasjonalt og internasjonalt. Selskapene som bidrar til nye løsninger vil ha et stort vekstpotensial både nasjonalt og internasjonalt.
Prosjektet ble gjennomført i perioden oktober 2017 til desember 2021. Prosjektet er nå avsluttet og endte med kjøp av utviklet løsning.
Den norske helse- og omsorgstjenesten står overfor betydelige kapasitetsutfordringer. De kommende årene vil et økt antall pasienter og eldre med behov for helsetjenester, og en reduksjon i tilgang på helsepersonell, legge et økt press på helse- og omsorgstjenesten. Det er derfor behov for å finne trygge, innovative alternativer til hvordan vi løser oppgaver i helsetjenesten som muliggjør en fortsatt økning i kvalitet og sikkerhet samtidig som kapasitetsutfordringen løses.
Regjeringen har presentert mål og planer for å løse disse utfordringene, blant annet gjennom å skape pasientens helsetjeneste, der pasienten skal settes i stand til å kunne medvirke i utformingen av tjenesten, delta i valg av egen behandling og mestre eget liv. For å realisere dette er selvbetjening, behandlingsforløp og tilgang til helseopplysninger viktige forutsetninger.
De aller fleste pasienter er godt fornøyd med behandlingen de får av de ulike aktørene i et behandlingsforløp, både av primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Men mange pasienter forteller at helsetjenesten er god på overlevelse og ikke like god på opplevelse. I dag opplever mange pasienter mangelfull oversikt og usammenhengende behandlingsforløp med flere ulike behandlere, lange ventetider, gjentatte sykehusinnleggelser og medisinske behandlinger, mye reising til/fra sykehus, uforutsigbarhet og manglende informasjon. Enkelte opplever også tid på korridoren og en til tider utilgjengelig helsetjeneste.
Helsepersonell på sin side klager over ressursmangel, stress, høy grad av uforutsigbarhet og utfordringer knyttet til logisitikk. De oppgir også at de vet lite om pasienten når pasienten er utenfor sykehuset, og at forverringer i pasientens tilstand med påfølgende sykehusinnleggelse eller andre tilleggsbelastninger kunne ha vært unngått om endringer hadde vært oppdaget og tiltak iverksatt tidligere.
Forebygging og egenbehandling vil dermed bli stadig viktigere for å redusere behandlingskostnader ved å hindre sykdomsutvikling, og utsette behovet for innleggelse på institusjon.
Av den grunn er det behov for innovative og trygge løsninger som kan gi mer hjemmeoppfølging, redusere liggetid og oppfølging i sykehus eller annen institusjon og å gjøre pasientene i stand til å være mer aktive og ivareta egen helse. Digitalisering vil være en nøkkel for å få til dette på tilsvarende måte det har vært for andre sektorer med lignende krav til forutsigbarhet, kvalitet og effektivitet. En digital transformasjon av helsetjenesten er derfor på gang og sterkt etterlengtet.
Digitale helsetjenester antas således å bli en viktig del av tjenesteproduksjonen ved spesialisthelsetjenesten for å øke kvaliteten på helsetjenestene og gi pasienter og helsepersonell det de trenger i fremtiden. Bakgrunnen for prosjektet og problemstillingen er derfor velkjent for helsetjenesten. Det er over en tid blitt gjennomført ulike innovasjonsprosjekter i helsesektoren som har omhandlet og vurdert enkelttjenester for utvalgte pasient- og diagnosegrupper. Flere løsninger som omfatter tilgang til, deling av, og håndtering av administrativ og klinisk informasjon og dokumentasjon er realisert på regionalt og nasjonalt nivå. For å realisere fremtidsrettede og varige virtuelle helsetjenester som en del av pasientens behandling i sitt spesifikke forløp trengs løsninger som er en integrert del av foretakenes infrastruktur. Det er samtidig behov for å se alle digitale tjenester i sammenheng for et foretak, og etablere en løsning som kan innarbeide både nasjonale informasjonsløsninger og digitale og virtuelle behandlingsløsninger lokalt.
Det er behov for innovative og trygge løsninger og tjenester som kan gi pasienten mer tid hjemme og mer oppfølging i eget hjem. For å realisere dette, har Sykehuset Østfold behov for en fremtidsrettet og helhetlig digital tjeneste for hjemmeoppfølging som er en integrert del av pasientforløpet og sykehuset kan tilby sine pasienter underveis i et forløp.
Tjenesten må bidra til å gjøre pasientene i stand til å være mer aktive og ivareta egen helse, og at sykehuset kan følge opp og monitorere pasienters tilstand når de er hjemme. Målet med dette er at pasienter skal få være mest mulig hjemme og ha en så god allmenntilstand som mulig ved at endringer i pasienters tilstand oppdages og tiltak settes i gang tidlig for å redusere forverring og sykehusinnleggelser.
Det finnes noen løsninger for digital hjemmeoppfølging, men de fleste av dagens løsninger er enkeltløsninger uten integrasjon til pasientforløpet eller kliniske fagsystemer. Det er også et betydelig potensial for nytenkning når det gjelder deling av informasjon mellom tjenestenivåene og pasient/pårørende og automatisert beslutningsstøtte for pasient.
Behov knyttet til en digital tjeneste for hjemmeoppfølging
I en digital tjeneste for hjemmeoppfølging har pasienten behov for å:
- Kontrollere egen helsetilstand i hjemmet ved å utføre prøver/målinger/egenrapportering (f.eks. blodprøver, vekt, temperatur, allmenntilstand) for økt innsikt og kunnskap
- Basert på måleresultatene og egenrapporteringene få tilpasset veiledning, informasjon og beslutningsstøtte for aksjon i forhold til sykdommen og å kunne ta gode valg i forhold til livsførsel (hvile, aktivitet og kosthold) underveis i, og etter kreftforløpet
- Dele nødvendig/relevant informasjon med sykehuset, og velge om informasjonen skal deles med andre helsetjenesteaktører og eventuelt også pårørende, for å vite at han/hun følges med på og at forverringer i tilstanden som krever tiltak, fanges opp
- Komme i kontakt og kommunisere med helsepersonell på sykehuset på en enkel og effektiv måte
- Støtte til å akseptere og mestre sykdom
I en digital tjeneste for hjemmeoppfølging har sykehuset behov for
- Løsninger som understøtter sikkerhet og kontinuerlig kvalitetsforbedring i behandlingen
- Intuitive og enkle løsninger for digitale tjenester som effektiviserer dagens arbeidsprosesser og sikrer forventede gevinster
- Et samlende og enhetlig grensesnitt for ulike digitale helsetjenester som benyttes i pasientforløpene
- En bærekraftig drift- og forvaltningsmodell for løsningen/tjenesten
Helsepersonells behov
I en digital tjeneste for hjemmeoppfølging har helsepersonell behov for at tjenesten:
• Gir et bilde av pasientens tilstand og fanger opp endringer i tilstanden. Ved kritiske endringer (eksempelvis måleresultater som er under/over grenseverdiene) må helsepersonell motta varsler for å kunne iverksette tiltak tidlig
• Gir en digital og dynamisk oversikt over pasienter man følger opp hjemmefra og deres målinger/rapporteringer
• Gir beslutningsstøtte
• På en enkel og effektiv måte gjør det mulig følge opp henvendelser og kommunisere med pasienten/pårørende på via løsningen
• En enkel og effektiv måte å kommunisere med øvrige helsetjenesteaktører på.
Det er ønskelig at tjenesten på sikt skal kunne breddes til andre pasientgrupper og sykehus.
Sykehuset Østfold inviterte næringslivet til dialogmøter 7. og 24. mai 2018 for å presentere innovasjonsprosjektet og behovet for nye løsninger. Formålet med disse møtene var å komme i dialog med markedet for å drøfte problemstillingen, få innspill og avklare innovasjonspotensial. Invitasjonen ble kunngjort på Doffin 9. april 2018.
Før dialogmøte 1:
Fra dialogmøte 1:
Vedlegg til rapport fra dialogmøte 1
Under følger dokumentasjon fra gruppeoppgavene. Dokumentene må ses i sammenheng med rapporten. Det arbeides med en endelig sluttrapport, der dokumentasjon fra begge dialogmøtene vil bli samlet.
Fra dialogmøte 2:
Sluttrapport
Sluttrapport fra dialogmøte 1 og 2
Vedlegg til sluttrapporten fra dialogmøte 1 og 2:
- Eksisterende løsninger og teknologier
- Behov og idéer til løsning
- Utvalgte idéer
- Innspill bruksområder
Match-making-arrangement i Oslo 21. juni
Det ble arrangert et match-making-event i regi av Norway Health Tech i Forskningsparken 21. juni , der leverandør fikk presentert behovet til Sykehuset Østfold og kunne møte potensielle partnere for å samarbeide om løsning.
Match-making-arrangement i Stavanger 28. august
Det ble arrangert et match-making-arrangement i regi av Smart Care Cluster i Stavanger 28. august.
Prosjektet er et innovasjonspartnerskap bestående av fem faser: Behovsavklaring, markedsdialog, konkurranse, utvikling og kjøp.
Tidslinje
Overordnet status
Prosjektet har gjennomført alle faser av innovasjonspartnerskapsprosedyren. Etter endt utvikling besluttet Sykehuset Østfold å utløse kjøpsopsjonen og anskaffe Nimble Homewards. Avtale mellom Sykehuset Østfold, Sykehuspartner og Diffia ble signert desember 2021. Utviklet løsning er tatt i bruk i kreftavdelingen, og planen er å ta i bruk løsningen ved andre avdelinger i sykehuset.
Gjennomførte faser med hovedaktiviteter:
Fase 1 - Behovsavklaring (gjennomført oktober 2017 - april 2018)
Formålet med denne fasen er å få forståelse for behovet og avdekke hvilket problem som skal løses. I denne fasen foretok Sykehuset Østfold en omfattende innledende behovskartlegging i form av bl.a. samtaler med pasienter og helsepersonell ved Sykehuset Østfold, i Fredrikstad kommune og St.Olavs hospital. Tjenestedesignere fra Halogen hadde utvidede samtaler med pasienter, og visualiserte funn fra behovskartleggingen. I tillegg har følgende aktiviteter vært en del av fase 1:
- Kartlegging av teknologisk mulighetsrom og rammebetingelser, samt kartlegging av overlappende eksisterende løsninger og prosjekter
- Vurdering av potensielle gevinster og forskningsemner
- Kartlegging av aktuelle følgevirksomheter
Fase 2 - Markedsdialog (gjennomført april 2018 - oktober 2018)
Formålet med denne fasen er å komme i dialog med potensielle leverandører for å drøfte problemstillinger, få innspill om mulige løsninger og eventuelle utfordringer i prosjektet, samt avklare innovasjonspotensial.
I denne fasen inviterte Sykehuset Østfold næringslivet til to ulike dialogmøter 7. og 24. mai 2018. Halogen fasiliterte dialogmøtene i samarbeid med Sykehuset Østfold. Det var godt oppmøte og stort engasjement. Innspill fra dialogmøtene ble bearbeidet og analysert, og tatt videre inn i arbeidet med konkurransedokumentene.
Det ble også gjennomført match-making-arrangement i Oslo og Stavanger, der leverandør fikk presentert Sykehuset Østfold sitt behov, og kunne møte potensielle partnere for å samarbeide om løsning. Se mer informasjon om dialogmøtene og match-making arrangementene under "Markedsdialog - invitasjon og resultater".
Følgevirksomheter ble også avgjort i denne fasen. Helse Sør-Øst RHF er følgevirksomhet på vegne av lokale helseforetak i regionen. I tillegg var Fredrikstad kommune og Halden kommune følgevirksomheter. Følgevirksomhetene er skrevet inn i konkurransedokumentene, og hadde mulighet til å anskaffe utviklet løsning etter utviklingsfasen på lik linje med Sykehuset Østfold.
Fase 3 - Konkurranse (gjennomført oktober 2018 - juni 2019)
Formålet med denne fasen er å velge de best egnede samarbeidspartnere, forhandle om innovasjonsprosjektet og inngå et eller flere innovasjonspartnerskap. Difi er ansvarlig for veiledning i konkurransegjennomføringen. I denne fasen er følgende hovedaktiviteter utført:
Kunngjøring av konkurransen
Konkurransen ble kunngjort 15.oktober 2018. I forkant av kunngjøringen ble det utført en omfattende intern og ekstern høring av konkurransedokumentasjon.
Lenke til kunngjøring på Doffin
Prekvalifisering
15 leverandører/konsortier ble kvalifisert til å levere tilbud.
Innlevering av tilbud
12 tilbud ble levert til tidsfristen 15. januar 2019.
Presentasjon av løsningskonsept
Samtlige tilbydere presenterte sitt løsningskonsept 17. og 18. januar (15 minutters pitch) for representanter fra Sykehuset Østfold, Sykehuspartner, Helse Sør-Øst, Fredrikstad kommune og Sykehusinnkjøp.
Evaluering av tilbud
Evaluering av tilbudene foregikk i uke 3-7 i 2019, og ble utført av en bredt sammensatt gruppe med representanter fra Sykehuset Østfold (klinikk og teknologi), Sykehuspartner, Helse Sør-Øst og Fredrikstad kommune. Etter evalueringen ble antall tilbud redusert fra 12 til 3 tilbud, som ble med videre til forhandling.
Forhandlinger
To forhandlingsrunder med tre tilbydere ble gjennomført.
Tildeling av avtale
Avtale ble tildelt til valgt utviklingspartner den 24. april 2019. Vinneren av konkurransen og dermed valgt utviklingspartner ble Diffia (med underleverandører Sopra Steria og Netlife Design). Sammen med med oppdragsgiver skal de utvikle Nimble Homewards - en helhetlig digital tjeneste for kreftpasienter.
Planlagt inngåelse av avtale om innovasjonspartnerskap i midten av mai ble forsinket, da en av tilbyderne som ikke var invitert med til forhandling, begjærte midlertidig forføyning med krav om avlysning av konkurransen grunnet påstand om at det var gjort feil i kunngjøringe og evalueringen. Det ble avholdt rettssak i Øst-Finmark tingrett 29. mai. Rettskjennelsen falt 7. juni, der retten tydelig avviser at det skal være begått noen form for feil, og at det ikke er grunn til å begjære midlertidig forføyning i denne saken. Avtale om innovasjonspartnerskap med Diffia ble signert umiddelbart etter kjennelsen.
Se mer informasjon om tjenesten som skal utvikles under "Valgt løsningskonsept Nimble Homewards fra Diffia AS"
Fase 4: Utviklingsfasen (juni 2019 - desember 2021)
Formålet med denne fasen er tett samarbeid og utvikling av konkrete løsninger/tjenester som kan kjøpes inn av offentlig part. Midler som er tildelt prosjektet fra Innovasjon Norge benyttes sin risikokapital til Diffia. Se mer informasjon om løsningen her: Valgt løsningskonsept Nimble Homewards fra Diffia AS.
Utviklingsfasen er delt inn i fire faser:
- Fase 1 - Grunnutvikling gjennom iterasjoner (behov, utvikling og test), der flere av delleveransene pågår samtidig og med tett brukerinvolvering
- Fase 2 - Endelig prototype testes av leverandør
- Fase 3 - Oppdragsgivers godkjenning av løsning
- Fase 4 - Oppdragsgiver velger om tjenesten skal kjøpes eller ikke (kjøpsopsjon)
Les mer om utviklingsfasen her
Sykehuset Østfold hadde 120 dager på seg til å beslutte kjøp/ikke kjøp av løsningen (frist 30. desember 2021). Helse Sør-Øst RHF var følgevirksomhet, noe som innebar at helseforetak i regionen også kan velge å utløse kjøpsopsjonen innenfor samme frist. Flere helseforetak valgte å benytte seg av denne muligheten.
Sykehuset Østfold besluttet å utløse kjøpsopsjonen, og gikk dermed over i fase 5 (kjøpsfasen)
Fase 5: Kjøpsfasen (desember 2021)
Siden prosjektet i samarbeid med Sykehusinnkjøp og gjennom forhandlinger med Diffia hadde jobbet med å klargjøre avtalen før kjøpsbeslutningen, var fokuset i denne fasen å ferdigstille og signere den endelige avtalen, samt planlegge implementeringen (etableringsprosjektet med implementering av funksjonelle og tekniske krav).
Representanter fra Sykehuset Østfold, Diffia og Sykehuspartner markerte inngåelse av avtale etter innovasjonspartnerskapet.
Gjennom innovasjonspartnerskapet "Nyskapende pasientforløp" har Sykehuset Østfold, Diffia AS og Sykehuspartner utviklet og testet Nimble Homewards for oppfølging av kreftpasienter når de er hjemme. Dette er utført gjennom en brukersentrert og smidig utviklingsprosess.
Smidig utviklingsprosess - en iterativ, teambasert tilknærming til utvikling
Sykehuset Østfold, Diffia og Sykehuspartner har lyktes med smidig utvikling/endringsregime gjennom felles, fortløpende prioriteringer og planlegging. Det er gjennomført totalt åtte releaser i utviklingsfasen, der nye funksjonaliteter og forbedringer er satt i drift og tilgjengelig for klinikerne og pasientene.
Prosjektverktøyet Jira har også bidratt til smidighet og fungert som en god samhandlingsplattform.
Prosjektet har prioritert endringsønsker og funksjonaliteter i backlog fortløpend. Prioriteringene er gjort på bakgrunn av en vurdering av klinisk nytteverdi og vasnkelighetsgrad (juridiske, tekniske og økonomiske forutsetninger for å realisere innenfor prosjektets rammer).
Brukersentrert utviklingsprosess
En viktid del av brukersentert utviklingsprosess er å:
- Forstå hva som gir verdi for brukerne
- Få innspill til forbedringer av løsningen/tjenesten
- Forbedre løsningen/tjenesten gjennom forløpende, raske endringer
- Skape engasjement blant brukerne og forenkle senere implementering
I utviklingsfasen er følgende metoder benyttet for å innhente brukerinnsikt:
- Brukbarhetstesting med klinikere og pasienter
- Intervju av klinikere og pasienter
- Observasjon
- Tett dialog med klinikk under utvikling og test for verifisering av behov
Utprøving underveis i utviklingen
Å teste ut løsningen/tjenesten i virkelige situasjoner har vært og er en sentral del av prosjektet. Dette bidrar til:
- at kreftavdelingen får testet ut Nimble Homewards i praksis og får erfaring med hvordan tjenesten bør organiseres
- at det blir gjennomført systematisk brukertesting av funksjonalitet og interaksjonsgrensesnitt som grunnlag for forbedring av produktet/tjenesten som utvikles
- at Sykehuset Østfold har et bedre grunnlag for kjøpsbeslutningen som skal tas opp høsten 2021
Totalt har i overkant av 80 pasienter og 45 klinikere prøvd løsningen siden oppstart av utprøvingen desember 2020.
Se film om digital hjemmeoppfølging
Nimble Homewards er en tjeneste for digital hjemmeoppfølging. Tjeneste består primært av:
- Nimble Clinic - Mobilt grensesnitt for helsepersonell på sykehus (etablert i Helse Sør-Øst sin infrastruktur)
- Nimble People - Mobilt grensesnitt for pasienten hjemme (etablert i Norsk Helsenett)
- Nimble Prime - Mobilt grensesnitt for helsepersonell i primærhelsetjenesten (på sikt - ikke utviklet som en del av prosjektet)
Illustrasjon: Diffia
Basisfunksjonalitet i løsningen
- Digitale skjemaer for symptomkartlegging
- Registrering av måleresultater utført av pasienten hjemme (blodtrykk, vekt, oksygenmetning og temperatur)
- Meldingsutveksling mellom pasient og helsepersonell, samt helsepersonell og helsepersonemm om en spesifikk pasient. Meldingene kan inneholde tekst og bilde.
- Varsling av forverring av pasientens tilstand til ansvarlig helsepersonell på sykehuset via rolletelefon
- Integrert videoløsning via Norsk Helsenett (join.nhn.no)
Nimble Clinic er brukergrensesnittet for kliniker i sykehuset, og er tilgjengelig gjennom nettleser, mobil og nettbrett. Her vil kliniker få oversikt over:
- Pasienter som er under digital hjemmeoppfølging
- Digitale skjemaer fra pasientene (symptomkartlegginger og målinger) inkludert visualisering av trender som viser utvikling for en pasient over tid
- Meldingskommunikasjon mellom pasient - helsepersonell og helsepersonell - helsepersonell om spesifikk pasient
- Varslinger og påminnelser knyttet til kontakt med pasient. Alvorlige varslinger som indikerer forverring av pasientens tilstand utløser varsling på klinikers rolletelefon
- Nimble Clinic er integrert med sykehusets journalsystem (DIPS) og elektronisk kurve (MetaVision).
Illustrasjon: Diffia
Nimble People er brukergrensesnittet til pasient hjemme, og er tilgjengelig for pasient gjennom nettleser, mobil og nettbrett. Her vil pasienten se:
- En Hjem-side med viktig informasjon.
- Oversikt over skjemaer og status for skjemaet (behandlet og ubehandlet). I skjemaene registrerer pasientene symptomer og selvutførte målinger
- Meldingskommunikasjon med klinikere på sykehuset
- Påminnelser knyttet til kontakt med kliniker på sykehuset
Illustrasjon: Diffia
Forenklet tjenestebeskrivelse
Før hjemmeoppfølging:
Illustrasjon: Diffia
Under hjemmeoppfølging:
Illustrasjon: Diffia
For mer informasjon om løsning, se og ta gjerne kontakt her
Sentrale samarbeidspartnere i prosjektet har vært Sykehuspartner , Diffia AS, Sykehusinnkjøp, Helse Sør-Øst RHF, Innovasjon Norge, Leverandørutviklingsprogrammet og DFØ.
Øvrige samarbeidspartnere som er eller har vært involvert i prosjektet i ulike faser er blant andre Kreftforeningen, St.Olavs Hospital, NTNU, Fredrikstad kommune, Norway Health Tech, St.Olavs Hospital, Halogen AS, Norwegian Smart Care Cluster og Halden kommune.
Følgevirksomheter
Disse virksomhetene følger anskaffelsen som "følgevirksomheter" med mulighet til å anskaffe ferdig utviklet løsning gjennom en opsjon:
- Helse Sør-Øst RHF på vegne av alle helseforetakene i regionen
- Fredrikstad kommune
- Halden kommune
Gullkantet partnerskap med Innovasjon Norge
Stor interesse for utvikling av fremtidens helsetjeneste
Inviterer næringslivet til samarbeid
Sykehuset Østfold og Diffia har signert avtale om innovasjonspartnerskap
Pasientens helsetjeneste nye løsninger i kreftomsorgen
Følge opp kreftpasienter hjemme
Luksusproblem etter markedsdialogen
Sykehuset Østfolds podkast "Folk og fag", episode 3: Nyskapende pasientforløp
Prosjektledelse
Kreftavdelingen
Diffia AS
Innovasjonspartnerskap er en juridisk anskaffelsesprosedyre og en samarbeidsmodell som skal legge til rette for økt nytenkning og innovasjon. Oppdragsgiver (offentlig aktør) og privat næringsliv (leverandører) skal utvikle løsninger eller tjenester som ikke finnes i markedet fra før. Etter endt utvikling kan oppdragsgiver velge å kjøpe løsningen uten å gå veien om konkurranse først. Prosessen består av fem faser (figur 1):
Ill: Innovasjon Norge
For mer informasjon om Innovasjonspartnerskap, se link: https://www.anskaffelser.no/prosess/innovasjonspartnerskap
Sykehuset Østfold var det første sykehuset i Norge til å ta i bruk innovasjonspartnerskapsprosedyren , og prosjektet har dokumentert ulike erfaringer gjennom alle faser av innovasjonspartnerskapet. Både erfaringer som handler om gjennomføring av innovasjonspartnerskapsprosedyren i spesialisthelsetjenesten, og generelle prosjekterfaringer. På denne siden er erfaringer og tips knyttet til gjennomføring av innovasjonspartnerskap samlet. Det må presiseres at dette er våre erfaringer, og er først og fremst skrevet som innspill til andre som gjennomfører eller planlegger å gjennomføre innovasjonspartnerskap.
Gjennom prosjektets varighet har NYPA tilegnet seg mange ulike erfaringer. For mer informasjon henvises det til prosjektets sluttrapport og erfaringsrapport.
IInnovasjonspartnerskap handler om å spille hverandre gode
Den absolutt viktigste lærdommen i dette prosjektet er likevel:
Det krever godt og bredt samarbeid for å skape fremtidens helsetjeneste. Innovasjonspartnerskap kan være krevende, men det gir også økte muligheter for kompetanseoverføring, samskaping, og større sjanse for å lykkes.
Erfaringer knyttet til innovasjonspartnerskap som helhet
Prosjektet har erfart at innovasjonspartnerskap er ressurskrevende for både oppdragsgiver og leverandører som deltar i prosessen. I enkelte faser har prosjektet også erfart at innovasjonspartnerskapsprosedyren med fordel kunne hatt mer utfyllende veiledning. Som følge av at prosjektet har utviklet en løsning for et høyaktuelt og strategisk område for helsetjenesten, har også interessenthåndtering (både positive og negative interessenter) krevd mye tid.
Oppstart av innovasjonspartnerskapet
Prosjektet erfarte at det i oppstarten kan være krevende både å rigge prosjektet med nødvendige ressurser, og sette seg inn i og forstå hva innovasjonspartnerskap faktisk innebærer. Det siste ble nok forsterket av at NYPA var først til å ta i bruk prosedyren i spesialisthelsetjenesten.
Tips
Fase 1 - Behovsavklaring
Prosjektet erfarte at det i denne fasen kan være utfordrende å finne en god balansegang mellom å skulle konkretisere et behov og problemområde, og samtidig tenke bredt. Det gjorde det også krevende å være tydelig og konkret på hva man ønsket og forventet av samarbeidspartnerne. Prosjektet brukte mye tid på å avklare behov og problemområde, behovsnivå, metode og grad av involvering av ulike ressurser.
Tips
Fase 2 - Markedsdialog
Dialogaktivitetene med næringslivsaktører opplevdes som inspirerende, og det var stor interesse for behovet. Prosjektet fikk også god bistand fra virkemiddelapparatet gjennom Innovasjon Norge, Leverandørutviklingsprogrammet, Difi, Norway Health Tech og Norwegian Smart Care Cluster. Prosjektet erfarte også at markedsdialog er ressurskrevende med tanke på forberedelser, gjennomføring og etterarbeid, og at det er vanskelig å vite om man har sikret "god nok" markedsorientering.Tips
Fase 3 - Konkurranse
Prosjektet erfarte at at dette var en svært tidkrevende fase med mange aktiviteter, og viktighet av å gjennomføre ryddige prosesser og utarbeide god og grundig dokumentasjon. Prosjektet fikk flott bistand fra Sykehusinnkjøp gjennom hele fasen, og hadde stor nytte av at innkjøpsressursene hadde vært med fra start. Prosjektet opplevde at det var utfordrende å finne en god balanse mellom behovsspesifikasjon og kravspesifikasjon i utarbeidelsen av konkurransedokumentasjonen siden innovasjonspartnerskap er behovsstyrt anskaffelse og uvant både for offentlig og privat aktør.
Prosjektet fikk mange og omfattende tilbud (flere hundre sider per tilbud) som var tidkrevende å lese og vurdere. Det var utfordrende å vurdere et stort antall tilbud opp mot hverandre og opp mot behov (og ikke krav), og samtidig at det skulle sikres målbare, objektive begrunnelser for alle valg. Det kunne virke som at det var enklere for leverandører som hadde eksisterende løsninger å beskrive disse mer detaljert enn for leverandører som kun hadde en løsning på et konseptuelt nivå.
Prosjetket hadde stor glede av å invitere tilbyderne til en presentasjon av løsningskonseptet. Dette var et viktig supplement til det skriftlige tilbudet, samt at det bidro til engasjement og forankring i de involverte offentlige organisasjonene.
Prosjektet erfarte at det var lurt å ha investert mye tid i grundig dokumentasjon og ha fokus på etterprøvbarhet, spesielt med tanke på klagesaken og utfallet av denne.
Tips
Fase 4 – Utvikling
I denne fasen ble det i NYPA tilført nye prosjektressurser fra Difia og Sykehuspartner som ikke var kjent med prosjektet og innovasjonspartnerskap som prosedyre.De tre første fasene av utviklingsfasen (grunnutvikling, test av endelig prototype og aksept av løsning) var preget av et åpent og tillitsfullt samarbeid der partene hadde felles mål. Prosjektet opplevde overgangen fra disse fasene til utviklingsfasens siste fase (opsjon på kjøp av utviklet løsning) med fokus på avtalearbeid og forhandlinger som brå. Sykehuset Østfold organiserte seg etter hvert i to team i denne fasen (et prosjektteam og et forhandlingsteam), noe som fungerte godt.
Tips
Fase 5 - Kjøp
Tips
• Tett samarbeid med innkjøpsorganisasjon for diverse avklaringer og i utforming og signering av kjøpskontrakt.
Prosjektet har også gjort andre viktige erfaringer. Ta kontakt for å få oversendt sluttrapport og erfaringsrapport.